Met het Coronadossier houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Vanoers.nlDienstenHRM-adviesHet thuiswerkbeleid na Corona – Het Nieuwe Werken

Het thuiswerkbeleid na Corona – Het Nieuwe Werken

Thuiswerkbeleid na Corona
het thuiswerkbeleid na corona – het nieuwe werken, door Van Oers

Structureel thuiswerken na Corona? Wat moet u regelen?

Voor veel organisaties heeft thuiswerken als gevolg van Corona de afgelopen periode een ongekende vlucht genomen. Waar het in eerste instantie vooral een ‘noodzakelijk kwaad’ was, lijken de meeste werkgevers en werknemers Het Nieuwe Werken te hebben omarmd en wordt de mogelijkheid tot thuiswerken steeds vaker onderdeel van individuele arbeidsvoorwaarden en van CAO akkoorden. Hierdoor treedt vaak ook een verschuiving van kosten op waardoor u mogelijk minder uit wil geven aan mobiliteit en juist meer aan voorzieningen voor werken op afstand.

het thuiswerkbeleid na corona – het nieuwe werken, door Van Oers

De aandachtspunten

“Het is tijd om niet alleen uw werkwijze, maar ook uw personeelsregelingen en arbeidsvoorwaarden structureel aan te gaan passen aan het nieuwe werken.”

Het hybride werken als combinatie van een aantal dagen thuiswerken en een aantal dagen op kantoor lijkt dan ook niet meer weg te denken. Maar als u Het Nieuwe werken structureel wil omarmen zijn er een groot aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Vragen die hierbij op kunnen komen: hoe vaak wil ik mijn werknemers in staat stellen thuis te werken? Welke regels wil ik hier aan verbinden? Welke mogelijkheden wil ik mijn werknemers daar toe geven?

Balans tussen thuiswerken en werken op kantoor

Allereerst is het belangrijk na te denken welk doel u wilt bereiken met uw thuiswerkbeleid. Hoe voorkomt u dat een efficiënte taakuitvoering ten koste gaat van betrokkenheid en creativiteit? En hoe bewaakt u dat de positieve aspecten van thuiswerken niet ten koste gaan van betrokkenheid van medewerkers bij uw organisatie en de organisatiecultuur? Om van thuiswerken een succes te maken is het belangrijk vooraf goed na te denken welke mix tussen werken op kantoor, thuiswerken en digitaal samenwerken, het best aansluit bij de kernwaarden van uw organisatie.

De thuiswerkplek

Daarnaast heeft u te maken met arbeidsrechtelijke regels. Deze zorgen er bijvoorbeeld voor dat u als werkgever verantwoordelijk bent dat medewerkers thuis de beschikking hebben over een gezonde werkplek die voldoet aan de arbo-regels. Maar u zult ook uw arbo beleid en risico inventarisatie en -evaluatie (RI&E) moeten aanpassen aan de nieuwe werkwijze. En vergeet tot slot niet de OR te betrekken bij zaken die het arbobeleid (zoals thuiswerken) van uw organisatie aangaan.

Thuiswerkovereenkomst en thuiswerkvoorziening

Tot slot spelen ook fiscale spelregels een belangrijke rol bij de invoering van Het Nieuwe Werken. Als werkgever vraagt u zich wellicht af hoe u op fiscaal gunstige wijze kan voldoen aan uw verplichtingen terwijl uw werknemers misschien vragen om een tegemoetkoming in de extra kosten die zijn verbonden aan thuiswerken. De werkkostenregeling biedt mogelijkheden voor deze vragen maar niet alles is onbelast mogelijk; dit verschilt per thuiswerkvoorziening. Het is dan ook belangrijk goed in kaart te brengen welke voorzieningen u nu heeft, welke voorzieningen u in stand wil houden en welke voorzieningen u wenst aan te passen. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan de fiscale gevolgen van het verstrekken/beschikbaar stellen of vergoeden van een thuiswerkplek, computerapparatuur, vaste (thuiswerk)vergoeding en reiskostenvergoeding.

Van Oers ondersteunt bij uw thuiswerkbeleid

De arbeidsvoorwaarden van uw werknemers zijn vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. U dient rekening te houden met de fiscale-, arbeidsrechtelijke- en organisatorische/HR-aspecten.

Wij bespreken vanuit fiscaal, arbeidsrechtelijk en organisatorisch/HR oogpunt de volgende kaders die deze vragen raken:

Heeft u vragen over het thuiswerken en regelingen die daarmee samenhangen neem dan gerust contact op met onze specialisten. Vanuit onze specifieke expertise op het vlak van organisatieadvies, HRfiscaliteit en arbeidsrecht maar ook uit onze eigen ervaringen als bedrijf met ruim 360 medewerkers, ondersteunen wij u graag bij het uitdenken en implementeren van uw thuiswerkbeleid.

sandra van es
Sandra van Es - van der Mast | Directeur fiscaal
Benieuwd hoe wij u bij het nieuwe thuiswerkbeleid kunnen helpen?
Neem direct contact op via onderstaande buttons. Het kennismakingsgesprek is vrijblijvend en kosteloos.