Vanoers.nlHR SolutionsWeet u wat uw werknemers belangrijk vinden?

Weet u wat uw werknemers belangrijk vinden? 

Wat vinden werknemers belangrijk?

Er is een grote krapte op de arbeidsmarkt. Het behouden van goede medewerkers in uw organisatie is dan ook van groot belang. Op dit moment zijn er allerlei trends die bijdragen aan het behoud van uw medewerkers, zoals hybride werken, duurzame inzetbaarheid, flexibiliteit en werkgeluk. Maar wat past het beste bij uw werknemers? Het is van belang om te weten wat uw werknemers belangrijk vinden. Dit kunt u te weten komen door met hen in gesprek te gaan.

Gesprek met een doel

Er zijn verschillende doelen voor het voeren van een goed gesprek. De belangrijkste doelen zijn de betrokkenheid en het werkplezier van de medewerker vergroten, de prestaties verbeteren, weten wat er speelt bij de medewerker (zowel op werkgebied als privé) en de medewerkers stimuleren om zich te blijven ontwikkelen.

Tips om het maximale uit het gesprek met je medewerker te halen.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Ga voorafgaand aan het gesprek na wat het doel is. Wat wilt u bereiken en waarom gaat u in gesprek. Wilt u iets vertellen, iets weten of steun bieden? Wanneer het doel van het gesprek niet duidelijk is en het gesprek dus niet goed is voorbereid, is het gesprek minder effectief en zal het vaak niet het gewenste resultaat opleveren. Vraag daarnaast de medewerker om het gesprek voor te bereiden, zodat de medewerker zijn vragen en opmerkingen ook kwijt kan.

Luister goed

Luister echt naar wat iemand zegt of misschien juist wat iemand niet zegt, maar non-verbaal wel laat merken. Interesse en aandacht voor de ander hebben, betekent niet dat u het eens moet zijn met elkaar. Het laat wel zien dat u bereid bent te horen wat de ander vindt. Dat maakt het gesprek vaak fijner, zelfs als u het inhoudelijk niet eens bent met elkaar.

Geen aannames doen

Het risico van aannames is, dat u door een aanname te doen, gedrag vertoont dat past bij de aanname en niet noodzakelijk bij de werkelijkheid. Dit kan een negatieve invloed hebben tijdens het voeren van een gesprek. Indien u tijdens een gesprek toch een aanname doet, check deze dan bij uw gesprekspartner. Benoem concreet het gedrag en controleer bij uw gesprekspartner waarom deze dit gedrag vertoond.

Kijk vooruit

Leg de focus op de toekomst. Het bespreken van zaken die in de voorgaande periode zijn gebeurd is belangrijk en moet ook zeker plaatsvinden. Echter kan hier enkel nog lering uit gehaald worden en is verandering van het verleden niet meer mogelijk. Om deze reden is het belangrijk om vooruit te kijken en de besproken zaken en doelen voor de komende periode te concretiseren.

Vastlegging

Leg de concrete actiepunten en doelstellingen uit het gesprek vast. Vastlegging hiervan creëert duidelijkheid voor zowel de werkgever als de medewerker. Hier kan naar worden teruggegrepen indien er discussie over ontstaat of er vragen over zijn, maar kan bijvoorbeeld ook helpen om de voortang te monitoren.

Meer informatie

Het voeren van een goed gesprek is niet altijd gemakkelijk. Onze HR-adviseurs kunnen u ondersteunen bij de voorbereiding en het voeren van een goed gesprek.

Neem contact op

Dewi van de Koedijk
Dewi van de Koedijk
HR-specialist
Van Oers Loonadvies

Wilt u zeker zijn van een correcte en betrouwbare salarisadministratie?

Van Oers Loonadvies neemt deze verantwoordelijkheid graag van u over. Wij geven u graag advies op maat en bieden ondersteuning. Bijvoorbeeld op het gebied van loonadvies, salarisadministratie, arbeidsrecht, loonbelasting en sociale zekerheid.
Meer informatie
Loonadministratie zelf doen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dewi van de Koedijk
Dewi van de Koedijk | HR-specialist
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!