duurzame inzetbaarheid met van oers
Verzuimbeleid en verzuimbegeleiding
Een goed en duidelijk (ziekte)verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie en is tevens wettelijk verplicht. Hierin staan de stappen beschreven die genomen moeten worden indien sprake is van verzuim. Daarnaast zijn in dit (ziekte)verzuimbeleid opgenomen welke rechten en plichten er gelden in geval van verzuim, hoe de organisatie omgaat met verzuim en wat de organisatie doet om verzuim te beperken. Belangrijk onderdeel van het verzuimbeleid is de verzuimbegeleiding: met goede begeleiding tijdens verzuim en re-integratie, helpt u medewerkers om zo spoedig mogelijk weer gezond aan het werk te kunnen.
Zowel het verzuimbeleid als de -begeleiding zijn maatwerk en dienen aan te sluiten bij uw organisatie en dit is dus relevant bij duurzame inzetbaarheid.
Arbobeleid
Een goed arbobeleid stimuleert de duurzame inzetbaarheid van uw personeel en helpt voorkomen dat medewerkers vroegtijdig uitvallen door klachten die werkgerelateerd zijn. Als werkgever heeft u de plicht om ervoor te zorgen dat medewerkers veilig en gezond kunnen werken. Binnen het arbobeleid horen zaken zoals de risico inventarisatie- en evaluatie (RI&E), bedrijfshulpverlening (BHV) en de rol van preventiemedewerker thuis.
Medewerkerstevredenheid en bevlogenheid
Om de tevredenheid en bevlogenheid van medewerkers te meten binnen uw organisatie, zetten wij een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) / bevlogenheidsonderzoek in. Deze onderzoeken geven een goed beeld van hoe de medewerkers gevoelsmatig in uw organisatie staan, wat de gevolgen daarvan zijn en welke aandachtspunten er zijn. Aan de hand van deze aandachtspunten kunnen concreet vervolgacties worden uitgezet en kan de tevredenheid/bevlogenheid – en daarmee duurzame inzetbaarheid – van uw medewerkers worden vergroot.
Duurzame inzetbaarheid voor uw organisatie
Wilt u meer weten over duurzame inzetbaarheid en hoe dit voor u ingezet kan worden? Neem contact op met onze specialisten. Zij adviseren u over de duurzame inzetbaarheid binnen uw organisatie.