Vanoers.nlHR SolutionsAanvullende verplichtingen werknemers uit Oekraïne

Aanvullende verplichtingen werknemers uit Oekraïne 

Aanvullende verplichtingen werknemers uit Oekraïne

Heeft u werknemers uit Oekraïne in dienst of bent u van plan om deze aan te nemen? Lees hier dan meer over de aanvullende verplichtingen die gaan gelden per 1 november 2022.

Vrijstelling tewerkstellingsvergunning

Sinds 1 april 2022 geldt er een vrijstelling voor de tewerkstellingsvergunning (TWV) voor werkgevers die vluchtelingen uit Oekraïne in loondienst willen nemen. Voor vluchtelingen uit Oekraïne gold een overgangsperiode. In deze periode kregen zij de kans om de juiste documenten op te halen bij de IND, die hun status als tijdelijk ontheemd bevestigt. Die status geeft hen bijvoorbeeld het recht om te mogen werken in Nederland.

Deze overgangsregeling loopt af op 31 oktober. Dit betekent dat per 1 november 2022 geldt dat een vluchteling enkel door middel van een sticker of O-document, die is afgegeven door de IND, kan aantonen dat hij valt onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB). Pas met deze documenten kan worden aangetoond dat de vluchteling mag werken in loondienst zonder tewerkstellingsvergunning.

Op dit moment kunnen Oekraïners, of mensen die rechtmatig in Oekraïne verbleven tijdens het uitbreken van de oorlog, bij de IND een sticker of O-document aanvragen in hun paspoort. Deze sticker of O-document is het bewijs dat zij hier verblijf hebben op grond van de RTB en daarmee toegang hebben tot onder andere de arbeidsmarkt.

Bewijs van verblijf

Er zijn twee vormen van het bewijs van verblijf:

  • Het O-document: dit is een pasje die door de IND is afgegeven. Dit pasje wordt afgegeven aan Oekraïners die geen paspoort of identiteitsbewijs hebben, maar wel onder de RTB vallen.
  • De IND-sticker: deze wordt door de IND op de identiteitskaart of het binnenlands paspoort van de Oekraïner geplakt.

Het maakt voor de rechten van de Oekraïner niet uit of hij een sticker of pasje krijgt. Zowel het O-document als de sticker dient als bewijs dat de betreffende Oekraïner in Nederland recht op verblijf heeft op grond van de RTB.

Afspraak ophalen bewijs van verblijf

Op de website van de IND staat hoe een persoon een bewijs van verblijf verkrijgt. Dit hangt onder andere af van de datum dat de persoon zich bij de gemeente heeft laten inschrijven.

Lees meer informatie over het maken van een afspraak. Op de website van de IND kunt u ook folders downloaden met informatie over het verblijf in Nederland en de benodigde documenten. Deze folders zijn in meerdere talen verkrijgbaar.

Verlenging RTB

De Europese Commissie heeft deze week bekend gemaakt dat de RTB met een jaar in ongewijzigde vorm wordt verlengd. Dat betekent dat de richtlijn nu loopt tot en met 4 maart 2024. Hiermee hebben vluchtelingen uit Oekraïne nog tot en met 4 maart 2024 recht op opvang, medische zorg, werk en onderwijs. Meer informatie over het verlengen van de richtlijn leest u op de website van de Rijksoverheid.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Onze specialisten vertellen u er graag meer over. Neem contact op via onderstaande button of per mail: loonadvies@vanoers.nl

Neem contact op

Bronnen: UWV, IND

kim verhoeven-heinen
Kim Heinen
Manager HR Solutions
Bekijk onze open-staande vacatures op Werken bij Van Oers.
  • icon
kim verhoeven-heinen
Kim Heinen
Van Oers Loonadvies

Wilt u zeker zijn van een correcte en betrouwbare salarisadministratie?

Van Oers Loonadvies neemt deze verantwoordelijkheid graag van u over. Wij geven u graag advies op maat en bieden ondersteuning. Bijvoorbeeld op het gebied van loonadvies, salarisadministratie, arbeidsrecht, loonbelasting en sociale zekerheid.
Meer informatie
Loonadministratie zelf doen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

David van Nassau
David van Nassau | Manager juridisch advies
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!