Vanoers.nlHR SolutionsIs uw arbobeleid al klaar voor de zomer?

Is uw arbobeleid al klaar voor de zomer?  

Is uw arbobeleid al klaar voor de zomer?

Als werkgever bent u verplicht ervoor te zorgen dat uw werknemers veilig en gezond kunnen werken. Wat van u verwacht wordt staat uitgeschreven in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Het naleven van deze wetten doet u als werkgever door het voeren van een passend arbobeleid. Hitte vormt een risico in veel sectoren, dit risico zal de komende jaren toenemen vanwege warme periodes en toenemende temperaturen, zo publiceerde de Nederlandse Arbeidsinspectie al in 2024. Ook het zomerseizoen van 2025 is van invloed op de arbeidsomstandigheden van uw werknemers, daarom vertellen we u in dit artikel hoe u uw arbobeleid zomer klaar maakt. 

Invloed op de arbeidsomstandigheden 

Het zomerseizoen is van invloed op de arbeidsomstandigheden van uw werknemers. Denk hierbij aan werken in de zon, waar directe blootstelling aan zonlicht schade aan de huid kan toebrengen. Werken op kantoor, waar warmteontwikkeling en felle lichtinval kunnen leiden tot fysieke problemen. Werken in de warmte of bij hoge temperaturen, kan resulteren in verminderde concentratie met het risico op ongevallen of gezondheidsschade. Zelfs werken in een koelcel of koude loods terwijl het buiten erg warm is, kan leiden tot risico’s door de grote temperatuurwisseling. 

Wat kunt u hiertegen doen? 

Allereerst brengt u middels een risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E), alle arbeidsrisico’s binnen uw organisatie in kaart en dient deze als basis voor uw arbobeleid. Uit de RI&E volgt een plan van aanpak wat dient als handvat voor de acties die u uitzet. U kunt ervoor kiezen om de RI&E door een externe partij uit te laten voeren, hiermee verkleint u de kans dat u belangrijke risico’s mist en krijgt u een objectiever beeld van de situatie binnen uw organisatie. 

Naast de basis, zoals een verplicht basiscontract met een arbodienstverlener, aangewezen bedrijfshulpverleners binnen uw onderneming en basis afspraken rondom veilig en gezond werken, zijn er nog een aantal zaken die u kunt verwerken in uw arbobeleid. Zo kunt u de volgende punten nog eens bekijken: 

  • Wettelijke richtlijnen: In het Arbobesluit wordt al een voorzet gedaan over wat u in ieder geval moet faciliteren en overwegen wanneer werken in de warmte niet uitgesloten kan worden. Bijvoorbeeld: het aanbieden van afwisselend werk en het verstrekken van persoonlijke beschermingsmiddelen. Meer hierover leest u hier.  
  • Kwetsbare werknemers: Voor bepaalde werknemers zal de temperatuur van grotere invloed zijn. Denk aan: zwangere werknemers, werknemers met onderliggende gezondheidsklachten of werknemers die bepaalde medicatie gebruiken. Voor hen kunt u afwijkende maatregelen vastleggen in uw arbobeleid. Ook kunt u hen preventief wijzen op vrijblijvende deelname aan het spreekuur met de Arboarts, om inzicht te krijgen in wat zij nodig hebben om veilig en gezond te kunnen werken. 
  • Ander beleid voor andere werkzaamheden: Werken er binnen uw organisatie toch een aantal werknemers buiten, juist op kantoor of op externe locaties? Dan kan het zo zijn dat voor hen andere afspraken nodig zijn rondom veilig en gezond werken. Kijk of dit gedifferentieerd is in uw arbobeleid en of voor iedereen duidelijk is hoe zij veilig en gezond hun specifieke werkzaamheden uit kunnen oefenen. 
  • Hittebeleid: Werken binnen uw organisatie en sector wordt misschien sterk beïnvloed door de hitte. Dan kan het uitkomst bieden om een zogenoemd hittebeleid op te nemen in uw arbobeleid. Hierin kunt u afspraken vastleggen over bijvoorbeeld een aangepast werkrooster, extra pauzes of aangepaste bedrijfskleding vanaf een bepaalde temperatuur. Door uw werknemers hier tijdig op te wijzen, is het voor eenieder duidelijk hoe hiermee om wordt gegaan in uw organisatie. 
  • Drink- en smeerprotocol: Het klinkt misschien minder formeel, maar ook het vastleggen van afspraken over voldoende drinken, een extra verplichte drinkpauze en het smeren van spf dragen bij aan duidelijkheid en gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. 
  • Input van uw werknemers: Inventariseren welke behoeftes en wensen er onder uw werknemers zijn ten aanzien van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden kan een manier zijn om het beleid nóg meer toe te spitsen op de praktijk. Door met uw werknemers in gesprek te gaan over hun arbeidsomstandigheden, laat u als werkgever tevens zien dat u aandacht heeft voor uw werknemers en prioriteit geeft aan het realiseren van een veilige en gezonde werkomgeving. 

In de praktijk 

Het vastleggen van een arbobeleid is het halve werk, maar valt of staat met de daadwerkelijke uitvoering hiervan. Zorg ervoor dat uw beleid actueel is en herzie het waar nodig wanneer werkzaamheden, werklocaties en werkomstandigheden wijzigen. Wijs uw werknemers preventief op het beleid en ga na of zij in de praktijk de ruimte vinden om volgens het beleid te werken. Controleer uw klimaatsysteem op kantoor, kijk of de aangepaste bedrijfskleding klaarligt en ga na of de airconditioning in de werkbus nog naar behoren werkt. Zo doet u er alles aan om veilig en gezond werken voor uw werknemers te faciliteren. Niet alleen vanuit de wettelijke verplichting, maar gewoon vanuit goed werkgeverschap. 

Meer informatie

Uw arbobeleid nog eens onder de loep laten nemen? Of hulp nodig bij het opstellen van een arbobeleid? Voor advies en ondersteuning op maat kijken onze HR-specialisten graag met u mee. Neem contact op via onderstaande button of per mail: hrsolutions@vanoers.nl.

Nu delen:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kim Heinen
Kim Heinen | Manager HR Solutions
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!