Vanoers.nlCorporate Finance‘Loopt uw onderneming winst mis?’

‘Loopt uw onderneming winst mis?’ 

Loopt mijn onderneming winst mis

Ongeacht in welke fase een onderneming zich bevindt, 9 van de 10 ondernemingen loopt winst mis. Dit houdt in dat u de extra winst die uw onderneming met optimale bedrijfsvoering zou kunnen behalen, misloopt door diverse oorzaken. De meest voor de hand liggende oorzaken hiervan zijn een te lage brutowinstmarge en te hoge bedrijfskosten. De oplossing voor deze oorzaken liggen hier vaak bij het optimaliseren van de prijsstrategie, kostprijscalculaties en het inzichtelijk maken van de kostenstructuur.

Echter, volgens onderzoek van Thexton Armstrong onder mkb bedrijven ligt 55% van de oorzaak van deze ‘winstlekkage’ bij Marketing & Sales (28%) en Productiviteit (27%). Het mislopen van winst binnen deze onderdelen van een organisatie is wellicht minder tastbaar en identificeerbaar. Juist hierdoor kan ‘winstlekkage’ onopgemerkt plaatsvinden. Het is daarom van belang om deze twee onderdelen onder de loep te nemen om de winst te kunnen verhogen.

1.       Marketing & Sales

De samenwerking tussen marketing en sales is een cruciale factor binnen een onderneming. Kortgezegd brengt marketing de markt in kaart en stelt verkopers van een organisatie in staat om te kunnen verkopen. Sales gaat in op het direct aan de man brengen van het product of de dienst. Het doel en de rolverdeling van beide dienen met elkaar afgestemd te worden. Het voortdurend zicht houden op de (veranderende) behoeften en prioriteiten van de klant speelt hierbij een belangrijke rol.

Door doelgerichte en actieve samenwerking tussen marketing en sales kunnen potentiële en winstgevende klanten aan uw onderneming worden gebonden. Indien beide niet met elkaar is afgestemd, leidt dit tot gemiste verkoopkansen. Het gevolg is het mislopen van omzet en maken van onnodige kosten.

2.       Productiviteit

Als u de productiviteit van uw onderneming niet goed in beeld hebt, kan dit er eveneens toe leiden dat uw onderneming winst misloopt. Improductiviteit is vaak het resultaat van niet-effectieve aansturing van medewerkers en niet efficiënte bedrijfsprocessen. Voorbeelden zijn lange doorlooptijden, verspilling van arbeidscapaciteit en teveel onnodige handelingen buiten het primaire proces om.

Het inzichtelijk maken van de bedrijfsprocessen is van belang om te identificeren waar de kritieke knelpunten en kwetsbaarheden van een proces zich bevinden. De rol van uw medewerkers binnen deze processen heeft invloed op de effectiviteit. Kijk daarom, bij voorkeur samen met uw management of medewerkers, hoe de efficiëntie en effectiviteit binnen elk proces verbeterd kan worden.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op en onze specialisten helpen u graag verder.

  • icon
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Joost Akkermans
Joost Akkermans | Directeur
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.
Neem contact op phone Terugbelverzoek