Vanoers.nlCorporate FinanceHoe maak ik mijn bedrijf recessiebestendig?

Hoe maak ik mijn bedrijf recessiebestendig? 

Hoe maak ik mijn bedrijf recessiebestendig?

Als ondernemer bent u degene die de grote beslissingen mag maken, wat een vrijheid! De keerzijde is dat u óók die lastige knopen moet doorhakken. Dat u tegelijk ondernemersvragen hebt én ze moet beantwoorden. Met welke vragen loopt u op dit moment rond? In de rubriek ‘Wettige vragen’ helpen we u met de beantwoording ervan, gebaseerd op geanonimiseerde cases van andere ondernemers. Dit keer gaan we in op de vraag: ‘Hoe maak ik mijn bedrijf recessiebestendig?’

Deze vraag is een heel actuele, omdat de economische vooruitzichten op dit moment nogal onzeker zijn. We zien het allemaal in de hogere kosten voor ons levensonderhoud en in steeds duurdere goederen en diensten. Ook zijn door de snel stijgende rentetarieven de kosten van lenen in rap tempo gestegen. Al deze factoren verhogen de kans op een recessie in 2023. Hoe wapent u zichzelf daartegen als ondernemer, welke plannen kunt u maken? We geven u vijf ideeën.

1. Zit bovenop uw betalingen

Als het economisch voor de wind gaat, kan het zijn dat u het zicht op uw betalingen uit het oog verliest. Dat is in deze tijd niet houdbaar. Het tegenovergestelde is nodig: snelle betalingsprocessen zouden prioriteit moeten hebben. Want die verhogen niet alleen de cashflow maar kunnen ook besparen op financieringskosten en een eventueel faillissementsrisico van uw debiteuren. Dat zal steeds belangrijker worden naarmate de kosten van lenen stijgen door de hogere rentetarieven.

Het sleutelwoord hierbij is technologie. Denk aan:

  • programma’s die het factureringsproces automatiseren en versnellen;
  • programma’s die te laat betalende debiteuren identificeren en herinneringen sturen

2. Houd uw collega’s zoveel mogelijk vast

Wat doet u in een stagnerende economie met wat dan voelt als een teveel aan collega’s? Het ligt voor de hand om afscheid te nemen van een aantal. Maar houd wel voor ogen dat ontslagen ook kosten met zich meebrengen, zoals reputatieschade en een lager moreel bij de overgebleven medewerkers. Er komt (meestal) weer een einde aan economische tegenwind en het is belangrijk om ook dat in uw overwegingen mee te nemen. Want als u de plannen daarop afstemt, kunt u het zo aanpakken dat de zaken ook in mindere tijden soepel blijven lopen, met lagere kosten, terwijl het moreel van de werknemers behouden blijft. Zo voorkomt u productiviteitsverlies door personeelsverloop – en inkrimping.

3. Beheers uw toeleveringsketen

Aandacht voor uw mensen en betalingsprocessen geeft u in tijden van recessie een solide rendement. Maar als uw dienstverlening uit producten bestaat, is het zaak om uw toeleveringsketen ook in de gaten te houden. In goed economisch weer geven consumenten veel uit en vliegt de voorraad uw deuren uit. Maar als die uitgaven dalen, kan het zomaar zijn dat producten zich opstapelen. Dat leidt tot hogere magazijnkosten, die u kunt voorkomen door:

  • zorgvuldig beheer van voorraadniveaus;
  • een aangepast productieschema, toegespitst op de vraag;
  • strategische flexibiliteit in de toeleveringsketen, zodat u klaar bent om te schakelen zodra de vraag van consumenten verandert.

Dit alles is te vatten in de volgende aanbeveling: bewaak de toeleveringsketen van begin tot eind. Daarvoor is technologie opnieuw een uitkomst. Denk aan systemen die realtime data-analyses uitvoeren op voorraadniveaus en openstaande bestellingen. Hierdoor kan uw bedrijf de vraag van de consument en de productie beter op elkaar afstemmen.

4. Voorraden verminderen

Een dure voorraad kunt u oplossen door kortingen te geven. Niet aan Jan en alleman, maar bijvoorbeeld een grote korting voor uw beste klanten. Gelijk een mooie manier om de banden met hen te versterken. Daarbij kunt u mogelijk ook nieuwe consumentensegmenten bereiken, door een passende selectie van uw merken of producten via een discountretailer aan te bieden (als u dat nog niet doet). Dit soort bedrijven presteert het beste in tijden van laagconjunctuur, omdat consumenten het idee hebben dat ze hier kunnen besparen. Op dat gevoel kunt u meeliften.

5. Durf in de aanval te gaan

Misschien voelt u de neiging om zich met uw bedrijf bij wijze van spreken terug te trekken in de vooravond van een recessie. Toch is een ‘aanvalsstrategie’ wellicht een beter idee op de langere termijn. Bedrijven die daarvoor kiezen, zullen in betere tijden een sterkere positie hebben dan bedrijven die de andere benadering kiezen. Want ook in economische neergang zijn er heel wat kansen, bijvoorbeeld door goedkopere investeringen en lagere voorraad- en vrachtkosten. Denk ook gerust groter. Er zijn vast bedrijven in zwaar weer die door een koper met voldoende kapitaalreserves gered kunnen worden. U zou die koper kunnen zijn, als het uw bedrijf versterkt.

Vol overgave voor een sterke positie

Het is waar, recessies zijn pijnlijk. Maar bedrijven in consumentenproducten die op het ergste zijn voorbereid, maar optimistisch genoeg blijven om een goed plan te maken, zullen uiteindelijk in de beste positie komen. Op welke van de punten in dit artikel ziet u kansen om uw bedrijf te wapenen tegen recessie? Schuif eens aan bij een van de adviseurs van Van Oers Corporate Finance. Zij gaan de klok rond voor de beste positie van uw bedrijf. En zetten zich vol overgave in om de juiste strategie uit te stippelen, zodat u de doelen kunt behalen die u voor ogen hebt.

  • icon

Van Oers Corporate Finance
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

  • Ik ga akkoord met de privacyverklaring.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eugène  van de Kasteel
Eugène van de Kasteel | Manager
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Onze specialist gaat graag een vrijblijvend gesprek met u aan. Neem direct contact op met onze specialisten.