Vanoers.nlCorporate FinanceAan wie verkoop ik mijn bedrijf?

Aan wie verkoop ik mijn bedrijf? 

Aan wie verkoop ik mijn bedrijf

Als ondernemer bent u degene die de grote beslissingen mag maken, wat een vrijheid! De keerzijde is dat u óók de lastige knopen moet doorhakken. Dat u tegelijk ondernemersvragen hebt én ze moet beantwoorden. Met welke vragen loopt u op dit moment rond? In de rubriek ‘Wettige vragen’ helpen we u met de beantwoording ervan, gebaseerd op geanonimiseerde cases van andere ondernemers. Dit keer gaan we in op de vraag: ‘Aan wie verkoop ik mijn bedrijf?’

Verschillende scenario’s

Wellicht overweegt u al langere tijd om uw bedrijf te verkopen om zo bijvoorbeeld de continuïteit te waarborgen, groeidoelstellingen waar te maken of een persoonlijke ambitie te volgen. Er zijn tal van redenen. Welke het precies zijn, heeft veel impact op de zoektocht naar een koper. Want wat u voor ogen hebt, moet gedeeld worden door de andere partij. U kunt het verkoopproces zelf starten. Maar u kunt ook benaderd worden. Welke opties zijn er precies, welke kansen bieden die en wat te doen als u ineens benaderd wordt door een potentiële koper? We delen vijf scenario’s uit de praktijk met u.

1. Het bedrijf blijft in de familie

U wilt het bedrijf binnen de familie houden, bijvoorbeeld om de identiteit voort te zetten die door u of familie vóór u is neergezet. Dat kan een reden zijn om aan familie te verkopen. De vraag waar andere ondernemers in een vergelijkbare situatie voor kwamen te staan: hoe bepaal ik een juiste en eerlijke prijs, onderbouwd door Belastingdienst en onderschreven door familieleden? De goede familieverhoudingen kunnen op dit punt nogal eens in de knel komen. Zeker in zo’n emotioneel traject. Met elkaar blijven praten is wat de neuzen dezelfde kant op houdt.

2. Uw onderneming blijft binnen het team

U wilt betrokken blijven bij de organisatie, de bekende naam op de gevel houden, maar niet meer de risico’s van het ondernemerschap dragen. Dat kan een reden zijn om een management buy-out te overwegen. Zeker als er binnen het managementteam de ambitie is om een stap omhoog te zetten. U kent deze mensen goed en zij kennen het bedrijf goed, dat praat makkelijk. Maar het is tegelijkertijd een valkuil: er zit veel emotie. ‘Hoe leid ik dit voor iedereen in goede banen?’ is een vraag die u kunt hebben. Daarbij is het belangrijk om de financiering goed te regelen, want de kans is klein dat het managementteam de buyout-som direct op tafel kan leggen.

3. Een branchegenoot neemt uw bedrijf over

Dit kan bijvoorbeeld een optie zijn als persoonlijke of bedrijfskundige kwesties u noodzaken om te verkopen. Voor een collega-ondernemer is dit een kans om de activiteiten van zijn of haar bedrijf uit te breiden of het marktaandeel te vergroten. Zo’n strategische koper is doorgaans geïnteresseerd in een volledige overname. U kunt eventueel voor een korte periode betrokken blijven bij uw onderneming. De juiste match vinden, dat is een vraag waar u als ondernemer mee te maken krijgt.

4. Een investeerder koopt uw onderneming

Een flinke dosis kapitaal, kennis en ervaring in uw bedrijf brengen, bijvoorbeeld om de volgende fase in te gaan met het bedrijf. Dat zijn de kansen die een investeringsmaatschappij of private-equity partij biedt. Dat kan in allerlei vormen. Zoals een gedeeltelijke verkoop in de vorm van een pre-exit. Bij een pre-exit wordt alvast een deel van de waarde van uw onderneming verzilverd. Samen met de investeerder werkt u dan nog een aantal jaar aan de groei van uw onderneming, waarna uw resterend belang verkocht kan worden en de volledige verkoop wordt gedaan. Wat ook kan: na de groei de onderneming weer terugkopen, dat gebeurt regelmatig. Vraagt u zich af: wat brengt zo’n private-equity partij mijn bedrijf? Ze zijn er in allerlei gedaanten, met diverse expertisegebieden. En kunnen dus van alles op tafel leggen, nog los van de financiële middelen.

5. U wordt benaderd door een mogelijke koper

De gedachte om te verkopen is al eens bij u opgekomen en ineens duikt daar een koper op, die met u wil praten. Mooie kans! Eén kanttekening daarbij: het is exclusief, de kandidaat wil geen kapers op de kust. Misschien is het een bekende in de markt, waardoor u direct een klik hebt. Dan is dat goede gevoel snel aanwezig. Maar het kan toch verstandig zijn om uw verkoop wat breder uit te zetten in een competitief biedingsproces (controlled auction). Bij zo’n proces doen geïnteresseerde kopers gelijktijdig een overnamevoorstel. Die competitie brengt u waarschijnlijk een veel betere deal, met een hogere verkoopprijs en goede transactievoorwaarden. Die klik kan er alsnog zijn, maar dan in combinatie met de deal die u echt verdient.

Vol overgave voor de deal van uw leven

Denkt u na het lezen van dit artikel: ik zou graag mijn vragen rondom verkopen eens aan iemand voorleggen? Of: ik weet al dat ik wil verkopen, maar ik kan die ideale koper maar niet vinden? Praat eens met een van de adviseurs van Van Oers Corporate Finance. Zij hebben een uitgebreid netwerk van investeringsmaatschappijen, collega-fusie- en overnameadviseurs, banken en management buy-inkandidaten. Daarmee gaan zij de klok rond voor de deal van uw leven. Maar eerst horen zij graag wat uw persoonlijke en financiële doelen zijn, om vervolgens samen te werken aan de deal die u verdient.

Van Oers Corporate Finance
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

  • Ik ga akkoord met de privacyverklaring.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alexander den Boer
Alexander den Boer | Directeur
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Onze specialist gaat graag een vrijblijvend gesprek met u aan. Neem direct contact op met Alexander.