Vanoers.nlKlantverhalenFéju ICT Groep

“Van Oers betrok me volledig bij het overnametraject”

Anton van Dam | Féju ICT Groep
  • Corporate Finance
Feju
Feju

Als u eigenaar bent van een bedrijf hebt u waarschijnlijk de mooiste baan die u zichzelf kunt wensen. Tegelijkertijd zijn er veel vraagstukken waar u vooral zelf mee aan de slag moet, omdat vrienden en familie u er niet bij kunnen helpen. Bij wie gaat u bijvoorbeeld te rade als u overweegt een bedrijf over te nemen óf met de gedachte rondloopt uw bedrijf te verkopen? Anton van Dam van Féju ICT Groep stond voor de eerste uitdaging. Hij deelt zijn verhaal en vertelt over de oplossing die hij vond.

 

Albert Jakobsen richtte in 2004 Féju ICT Groep op. Zijn derde kindje noemde hij het. De naam werd geboren uit een combinatie van de namen van zijn twee dochters: Féline en Juliette. We bieden complete en op maat gemaakte IT- en telecom oplossingen en 24/7 ondersteuning voor kleine en middelgrote bedrijven. Na twintig jaar aan het hoofd van het bedrijf te hebben gestaan, was het tijd voor Albert om het bedrijf over te dragen. Hij had in de laatste jaren al wat stappen terug gedaan en daarbij een beroep op mij gedaan. Voor ons allebei voelde dat goed en vertrouwd.

Steeds weer de volgende stap

In 2013 startte ik als salesmanager. Ik zag in Féju ICT Groep veel potentie. Door de jaren groeide ik richting de operationele zaken. Ik werd een soort tweede man naast Albert, maar nog altijd onder hem. In 2021 benoemde Albert mij als adjunct-directeur, waarbij ik op operationeel niveau verantwoordelijk was voor de mensen en relaties. In 2023 haalde Albert het stukje ‘adjunct’ weg. Ik had destijds nog geen aandelen, maar had wel ambitie naar meer. Dus ik ging het gesprek aan over een mogelijke volgende stap. We grapten er weleens over dat ik Alberts opvolger zou zijn, maar nu werd het ineens een serieus onderwerp.

Een overname in ‘eigen handen’

Het is nooit mijn jongensdroom geweest om een eigen bedrijf te runnen. Maar toch is het in de loop der jaren zo gegroeid. Ik kreeg meer vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid van Albert. Fouten maken mocht altijd, samen losten we het wel weer op. In die tijd deed hij ook fysiek meer afstand van de zaak. Dat begon toen hij door ziekte een aantal keer een stap terug moest doen. Ik sprong dan in. Dat triggerde om eens verder te kijken. In de laatste jaren is Albert geregeld benaderd voor overnames, maar hij hield steeds de boot af. Hij dacht: als het even kan, blijft Féju Féju, met dezelfde mensen en waarden. Daarom zocht hij de opvolger intern.

Beiden een andere partij

Toen het balletje ging rollen, ben ik onderzoek en navraag gaan doen in mijn netwerk over de beste keuze voor een adviseur. Albert leerde me om met de beste mensen te werken. Ik wilde niet een adviseur die ‘weleens een overnametraject had gedaan’, maar liever zwaargewichten aan tafel. Tijdens mijn rondvraag hoorde ik de naam Van Oers geregeld vallen. Ik stuitte voor de derde keer op Van Oers toen ik hun podcast vond. Uiteindelijk ben ik met Joost van team Corporate Finance in gesprek gegaan. Er was gelijk een klik. Ik heb niet meer verder gekeken.

Weten waar het om gaat

Wat ik heel belangrijk vond, is dat ik op de hoogte bleef van wat er allemaal gebeurde. Ik hoef niet alles te weten of te begrijpen, maar ik wil wel graag betrokken zijn en zag het als een leertraject. Een adviseur die zegt: ik regel het wel en kom bij je terug met een uitkomst, dat ligt mij niet. Ik vond het fijn om de ruimte te krijgen om mijn vragen te stellen en dat ze de tijd namen om mij alles uit te leggen.

Al vrij snel bepaalden we samen de deadline: het 20-jarig jubileum op 16 mei. Daardoor konden we vlotter knopen doorhakken. Ik vond het prettig om af en toe de discussie aan de adviseurs over te laten en er samen met Albert wat afstand van te nemen. We wilden tenslotte op een goede manier met elkaar verder. Daardoor wilden we allebei wat schipperen. Dat gaat ook makkelijker als je elkaar op de werkvloer ziet en aan hetzelfde belang denkt: de toekomst van Féju ICT Groep.

Feestelijke aankondiging

Tijdens het 20-jarig jubileum moest het zover zijn: onze aankondiging over de overname. We werkten maanden naar dit moment toe. We hadden voor die dag een groot relatie-event georganiseerd in het Willem II stadion en trommelden ‘s ochtends al onze collega’s op voor een jubileumontbijt om het nieuws te delen. Maar het bleef nog lang spannend.

De dag voor het feest had ik nog geen groen licht op de financiering. We besloten tijdens de ontbijtsessie toch het nieuws met onze collega’s te delen, omdat we er zeker van waren dat het goed zou komen. Ze reageerden erg positief. Dat gaf me nog meer vertrouwen.

Pas diezelfde middag kreeg ik het verlossende telefoontje en konden we alsnog het nieuws delen op ons relatie-event. Ik ben stressbestendig, maar dit was wel een erg grote opluchting voor mij. Het had gewoon zo moeten zijn.

Tegenstrijdige belangen en toch nog maatjes

Albert en ik startten het traject als maatjes. Je kunt alleen maar hopen dat dat zo blijft. Onderaan de streep heb je tegenstrijdige belangen en de gesprekken over geld, voorwaarden en garanties blijven lastig. We hadden het hele traject respect voor elkaars mening, hoe ver die ook uit elkaar lagen. Vaak kwamen we dan in het midden uit. 

Het hele traject liepen we parallel. Maar richting het einde dreven we wat uit elkaar. Logisch, want wat voor Albert zijn exit betekende, was voor mij een nieuw begin. Daar horen heel andere emoties bij. Daarom vond ik het extra fijn dat we na het tekenen bij de notaris nog met onze partners erbij gingen lunchen en er samen goed op terug keken.

Nog altijd betrokken

Ondanks dat ik 100% eigenaar ben, is Albert nog betrokken. Hij heeft uiteindelijk de financiering mogelijk gemaakt met een achtergestelde lening. Dat straalt zijn oneindige vertrouwen uit. Ik vroeg hem om mij nog bij te staan als een soort directie-adviseur. Dat is geen officiële functie, maar het geeft mij het gevoel dat ik kan schakelen of sparren als ik vastloop. Tegelijkertijd blijft Albert geïnteresseerd in het bedrijf. Hij is tenslotte twintig jaar eigenaar geweest, dan kun je niet verwachten dat hij het zomaar loslaat.

Geen seconde spijt

Terugkijkend op het traject heb ik nergens spijt van. Ik had me goed ingelezen, maar ging zonder veel verwachtingen in. Doordat we tijdig zijn opgestart, ging het allemaal erg soepel. Het hielp ook dat ik het advies van Albert ter harte had genomen: werk met de beste mensen mogelijk. Ik ben Joost en Isabelle heel dankbaar voor hun professionaliteit, geduld en expertise. De samenwerking met Van Oers beviel zelfs zo goed, dat ik sinds dit jaar de accountancy, fiscale zaken en salarisadministratie bij hen heb weggelegd. Ook al was ondernemen nooit een lang gekoesterde droom, ik zou nu niet meer anders willen.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Corporate Finance van Van Oers

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Wilt u zeker weten dat u met de juiste partij aan tafel zit voor uw fusie of overname? Van Oers is uw professionele adviseur.
Bekijk onze dienst Direct contact
CF Joost en Alexander
Joost Akkermans
Joost Akkermans | Partner
Benieuwd hoe wij uw bedrijf verder kunnen helpen?
Neem contact op met de specialisten van Van Oers. Zij helpen u graag verder.