Vanoers.nlCorporate FinanceDe waarde van waarderen

De waarde van waarderen 

De waarde van waarderen

Het is een vraag die bij iedere ondernemer wel eens opkomt. ‘Wat zou mijn bedrijf op dit moment waard zijn?’ Toch wordt er vaak pas actie ondernomen op deze vraag wanneer een mogelijke verkoop van de onderneming gaat spelen. Er wordt een specialist ingeschakeld en een gangbaar onderdeel van een verkoopproces is een bedrijfswaardering. De focus ligt dan echter op de huidige staat van de onderneming en op welke manier een maximale verkoopprijs gerealiseerd kan worden. Tijdens een bedrijfswaardering worden de waarde drijvers en risicofactoren van een onderneming in kaart gebracht. Wanneer er wordt gewaardeerd in het kader van een beoogde verkoop van de onderneming, zal een ondernemer weinig tijd meer hebben om aandacht te besteden aan de belangrijkste waarde drijvers en risico’s te minimaliseren. Het is in dat geval te laat om te profiteren van de inzichten die een waardering met zich meebrengt. Tijdig waarderen zal derhalve zeker lonen.

Bedrijfseconomische waarde

Wanneer er wordt gekeken naar de waarde van een bedrijf, wordt er regelmatig gedacht dat dit af te lezen is aan het eigen vermogen op de balans. Immers, als alle machines worden verkocht en alle verplichtingen over en weer worden afgewikkeld, is dat wat er minimaal over zou moeten blijven. Met deze methode rekent u echter toe naar de intrinsieke waarde. Wanneer u alle losse elementen tegen hun intrinsieke waarde zou verkopen, houdt de onderneming echter op met bestaan en hebben we het in de praktijk dus over een liquidatiewaarde. Toekomstgericht is het zinvoller om de economische waarde van een onderneming te bepalen, bepaald aan de hand van de verdiencapaciteit van de onderneming.

Zeker bij een verkoopsituatie wordt er gekeken naar de bedrijfseconomische waarde van een onderneming. Een koper gaat ervan uit dat de investering wordt terugverdiend door het bedrijf. Hiervoor wordt gekeken naar de toekomstige kasstromen. Er dient een zorgvuldige en goed onderbouwde prognose opgesteld te worden, waarin duidelijk wordt hoeveel geld de onderneming verwacht te verdienen de komende jaren. Vervolgens wordt het risicoprofiel van de onderneming bepaald. Aan de hand van het risicoprofiel worden de verwachte verdiensten in de toekomst teruggerekend naar een waarde per heden. Kortom, een bedrijfseconomische waarde wordt niet  afgelezen aan de balansposten, maar aan het geld dat in de toekomst door inzet van de bedrijfsmiddelen en het personeel kan worden gegenereerd. Bij een bedrijf dat onvoldoende rendeert, kan het dus voor komen, dat de bedrijfseconomische waarde onder de intrinsieke waarde van de onderneming ligt.

Waardedrijvers

Onze ervaring leert dat het uitvoeren van een waardebepaling ondernemers dwingt om naar hun onderneming te kijken op een manier die zij over het algemeen niet gewend zijn. Het is geen proces waarbij de opdracht bij een specialist wordt weggelegd en er een tijd later een waarde uit komt rollen. Gezamenlijk met de ondernemer wordt er een analyse gemaakt voor de toekomst van de onderneming. Deze dient uiteraard goed onderbouwd te worden door resultaten en ervaringen van de onderneming uit het verleden.  Als specialist dwingen we de ondernemer kritisch na te denken over de onderneming en staan we stil bij kansen en bedreigingen. Tevens kijken we naar de gevoeligheid van de onderneming voor veranderingen in de bedrijfsvoering; De afhankelijkheid van klanten en leveranciers en de gevolgen als klanten of leveranciers wegvallen.. Hoeveel kan de onderneming groeien en wat is daar voor nodig? Hoeveel moet er geïnvesteerd worden in mensen of machines? En is dit haalbaar binnen een redelijke termijn?

Het gehele proces zorgt ervoor dat de specifieke waarde drijvers van de onderneming zichtbaar worden. Dit verschaft inzicht in de knoppen waaraan gedraaid kan worden om in de toekomst meer waarde te creëren.

Waardecreatie

Veel voorkomende verbeterpunten binnen de waarde creatie van een onderneming zijn, onder andere, de afhankelijkheid van een eigenaar of manager, sleutelfiguren in de organisatie, beschikbaarheid van machines, ontwikkeling van personeel en activiteiten (R&D) en het sturen op marge. Aanscherpen van beleid kan waarde creëren, maar verandering kost tijd. Het is zonde als dit inzicht pas komt op het moment dat een verkooptraject al is gestart. Een bedrijfswaardering levert waardevolle stuurinformatie op voor iedere onderneming. Zeker wanneer er al nagedacht wordt over een overdracht op termijn, is het aan te raden om eens een bedrijfswaardering uit te voeren. Op deze manier kan een ondernemer zich optimaal voorbereiden op het juiste moment om te verkopen. Na de eerste waardering is een update snel gemaakt, zo zou er jaarlijks efficiënt gekeken kunnen worden naar de voortgang van de onderneming.

Het zal u niet verbazen dat wij adviseren om tijdig een bedrijfswaardering uit te laten voeren. Niet zozeer om de waarde te berekenen, maar om stuurinformatie te krijgen ter ondersteuning van uw ondernemerschap en waarde te creëren. Speelt een dergelijk vraagstuk ook bij u? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze specialisten.

Alexander den Boer
Alexander den Boer
Directeur Corporate Finance
Contact
  • icon

Van Oers Corporate Finance
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

  • Ik ga akkoord met de privacyverklaring.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alexander den Boer
Alexander den Boer | Directeur Corporate Finance
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.
Neem contact op phone Terugbelverzoek