Voorbereiding is belangrijk
We horen het ondernemers wel eens gekscherend zeggen: “Het eerste wat je denkt als je een onderneming start, is hoe je er ooit weer vanaf komt.” En daar zit een kern van waarheid in. Want er komt een dag dat u de onderneming wilt (of moet) verkopen. Hoe precies is daarom een vraag die jarenlang onder de oppervlakte sluimert. Het antwoord laat vaak lang op zich wachten, doordat de dagelijkse bezigheden al genoeg tijd kosten. Maar: de ene verkoop is de andere niet en daarom is het belangrijk al tijdig te beginnen met de voorbereiding, want alleen vanuit zo’n positie krijgt u de deal die u verdient. Wanneer is ‘tijdig’ precies, met andere woorden: wat is het beste moment om te verkopen?
3 inzichten van andere ondernemers
1. Durf uzelf de vragen te stellen die in uw achterhoofd leven
Er zijn verschillende contexten waarbinnen ondernemers nadenken over de verkoop van het bedrijf. Kansen voor verdere groei bijvoorbeeld, of zorgen om de eigen gezondheid. Dan is het belangrijk dat u uzelf de vragen stelt die al langer in het achterhoofd zitten. Wil ik het bedrijf binnen de familie houden, wil ik (tijdelijk) betrokken blijven na de verkoop? De beantwoording van die vragen helpt u de vervolgstappen te bepalen en maakt ook dat u die op tijd kunt zetten, om zo het juiste moment voor de verkoop te creëren.
2. Stap in de schoenen van de koper
U wilt de best mogelijke deal maken als u uw onderneming verkoopt, uiteraard binnen de doelstellingen die u voor ogen hebt. Daar is het financiële aspect een belangrijk onderdeel van. Ga daarom eens in de schoenen van een potentiële koper staan. Is uw onderneming optimaal fiscaal gestructureerd? Is uw onderneming op juridisch, financieel, organisatorisch en operationeel vlak voor die koper zo aantrekkelijk mogelijk? Dat zijn aspecten waarmee u vroegtijdig waarde kunt creëren en daarmee uw onderneming verkoopklaar kunt maken. Zo krijgt u de deal die u verdient. Door vanuit dit perspectief te kijken, ziet u ook wanneer het moment daar is om te verkopen en wat u nog moet doen om daar te komen.
3. Kijk naar overnametrends in uw branche
Dan zijn er nog de externe factoren die impact hebben op wat precies het beste moment is om uw bedrijf te verkopen. ‘Extern’ betekent overigens niet dat u er geen invloed op hebt. Wel dat er research nodig is. Denk aan punten als: wat is het sentiment in de overnamemarkt en hoe is de economische conjunctuur op dit moment? De afgelopen jaren is er in Nederland over het algemeen een groot aanbod van kapitaal en een relatief klein aanbod van interessante ondernemingen voor dit kapitaal De prijzen nemen daarom toe. Maar dit geldt niet voor iedere branche. En kan bovendien ook weer veranderen. Het is dus belangrijk om scherp te zijn op mogelijke veranderingen in dit sentiment, met name binnen uw eigen branche. Want dat bepaalt voor een deel wanneer het moment is om uw onderneming te verkopen.
Vol overgave voor de deal van uw leven
Denkt u na het lezen van dit artikel: het moment voor verkoop is misschien dichterbij dan ik tot nu toe dacht? Praat eens met een van de adviseurs van Van Oers Corporate Finance. Zij gaan de klok rond voor de deal van uw leven en horen graag wat uw persoonlijke en financiële doelen zijn, om vervolgens samen te werken aan de deal die u verdient.