Smart tacho 2 

Smart tacho 2

De smart tachograaf of slimme tachograaf is een nieuwere versie van de digitale tachograaf die vanaf juni 2019 verplicht in iedere bus of vrachtwagen moet worden ingebouwd. Met dit type tachograaf worden locatiegegevens via satellietsystemen automatisch opgeslagen en kunnen overtredingen makkelijker worden opgespoord.

Wat is de smart tacho 2?

De smart tacho 2 zit vanaf 21 augustus 2023 verplicht in nieuw geregistreerde voertuigen. De smart tacho 2 wordt in de toekomst niet alleen gebruikt voor de handhaving van de rij- en rusttijden maar ook voor de handhaving van cabotage en posting (detachering). Daarom zijn nieuwe functionaliteiten toegevoegd, zoals de automatische registratie van de grenspassage, automatische weergave van het land waar het voertuig zich bevindt bij de selectie van begin en einde land, extra beveiliging van het GNSS-signaal,  extra bewegingssignaal en uitbreiding van de DSRC-gegevens met maximale rijtijd, waardoor controle van deze gegevens op afstand mogelijk is.

Hoe weet ik welke tachograaf ik heb?

De tachograaf is pas verplicht als de Toegestane Maximum Massa (TMM) van het voertuig, inclusief de aanhanger en/of oplegger, meer dan 3500 kg is. De TMM is terug te vinden in het kentekenbewijs van de voertuigen.

Een overgangsregeling voor de smart tacho 2 – wat moet ik doen?

De RDW is zoals eerder bekend gemaakt met twee maatregelen gekomen om de invoering van de tweede generatie smart tachograaf beter te laten verlopen. Diverse organisaties hebben daarom gevraagd en Bovag zet nu uiteen wat de eigenaar van een vrachtauto moet doen.

Europese wetgeving schrijft voor dat vanaf 21 augustus 2023 alle nieuw te registreren tachograafplichtige voertuigen (>3500 kg) voorzien moeten zijn van een tweede generatie smart tachograaf, oftewel de G2V2-tachograaf. Maar de late beschikbaarheid (wat kan leiden tot leveringsproblemen) van de G2V2-tachografen heeft voor zorgen in de branche gezorgd. Op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kondigt de RDW twee maatregelen aan om de overgang soepeler te laten verlopen, die gaan over de datum van de eerste toelating (DET) en de mogelijkheid om de keuring langer vooruit te plannen.

Datum eerste toelating (DET)

De RDW is tot 31 december 2023 bereid om op een afwijkende manier de DET te bepalen voor voertuigen met een G2V1-tachograaf (Regeling voertuigen 1, bijlage II artikel 7). Deze voertuigen krijgen anders dan nu direct een DET toegekend, in plaats van bij de tenaamstelling van het voertuig. U kunt ze vervolgens direct in de bedrijfsvoorraad plaatsen of tenaamstellen. Op het aanvraagformulier ‘individuele goedkeuring bedrijfsauto’ (website RDW) kunt u aangeven op welke basis de DET afwijkend moet worden vastgesteld: de DET wordt vastgesteld op basis van het voertuigidentificatienummer (artikel 7 lid 1,2 en 3) of de DET wordt vastgesteld aan de hand van een fabrieksverklaring voorzien van een productiedatum of de productiedatum op het CVO (artikel 7 lid 4).

Langer vooruit plannen

De RDW verbreedt vanaf half augustus de planningsperiode. Dat betekent dat men voor nieuw te keuren en registreren tachograafplichtige voertuigen (>3500 kg) een afspraak op langere termijn kan plannen. Let wel op: alleen als vóór 21 augustus 2023 een aanvraag is ingediend, kan het voertuig een DET van voor 21 augustus 2023 krijgen en mag deze dus met een G2V1-tachograaf zijn uitgerust.

Smart tacho 2 heeft gevolgen voor detachering

Als er vanaf 21 augustus 2023 gereden wordt met een vrachtwagen waarin nog geen smart tacho 2 geïnstalleerd is, kan er geen gebruik meer worden gemaakt van de mogelijkheid om extra activiteiten uit te voeren tijdens een bilaterale rit (het internationaal vervoer van goederen met een Nederlandse laad- of losplaats en met een buitenlandse plaats van bestemming of herkomst), zonder dat hierbij sprake is van detachering. Worden er vanaf 21 augustus 2023 tijdens een bilaterale rit extra activiteiten uitgevoerd met een vrachtwagen zonder smart tacho 2, dan is er hoe dan ook sprake van detachering. Dit heeft gevolgen voor de meldingen die gedaan moeten worden in IMI en voor de toepassing van de juiste arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs die deze ritten uitvoeren.

Verplichte retrofit

Voertuigen met een digitale tachograaf, die actief zijn in een andere lidstaat dan de lidstaat van registratie, moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van de smart tacho 2. Voor voertuigen met een smart tacho 1 die actief zijn in een andere lidstaat, ligt deze datum op 19 augustus 2025. En per 1 juli 2026 geldt dat ook voor internationaal rijdende voertuigen vanaf 2,5 ton.

TLN verwacht een grote druk op werkplaatsen en adviseert daarom om tijdig te starten met de ombouw naar de smart tacho 2. Bij het vervangen van de tachograaf door een smart tacho 2 is het belangrijk om te weten dat bij het vervangen van een digitale tachograaf en de sensor ook een DSRC-antenne gemonteerd dient te worden. Bij de smart tacho 1 is deze DSRC-antenne al aanwezig en is alleen vervangen van de tachograaf en de sensor van toepassing. In beide situaties zal wel opnieuw een ijking plaatsvinden.

Goed voorbereid op de komst van de smart tacho 2!

Op 21 augustus 2023 wordt de smart tacho 2 verplicht in nieuwe voertuigen en in krap twee jaar moet in alle internationaal rijdende voertuigen de huidige tachograaf vervangen zijn. Start daarom tijdig met het vervangen van de tachograaf in al uw voertuigen.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. Neem contact met ons op via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

Bron: TLN – TTM

  • icon
Van Oers Transport en logistiek

Op zoek naar een adviseur in de Transportsector?

U zoekt een adviseur die de transport en logistieke sector begrijpt, de sector die voortdurend in beweging is. Wij adviseren en ondersteunen en attenderen u op alle mogelijkheden, kansen en risico’s. Grip op uw onderneming met onze transportspecialisten.
Meer informatie
Coronavirus en wegtransport

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!