Nog geen definitief akkoord op nieuwe cao
De huidige cao loopt van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025, maar de gesprekken zijn gericht op het verbeteren van arbeidsvoorwaarden, loonontwikkeling, werkdruk en duurzame inzetbaarheid. De vakbonden hebben hun voorstellen ingediend, gebaseerd op input van werknemers via enquêtes en online platforms.
Hoewel er nog geen definitief akkoord is bereikt, zijn de onderhandelingen in een cruciale fase beland. De betrokken partijen proberen tot een evenwichtige overeenkomst te komen die recht doet aan de belangen van zowel werknemers als werkgevers. Zodra er een onderhandelingsresultaat of principeakkoord is, zal dit worden voorgelegd aan de leden van de vakbonden voor stemming.
Voor nu blijft het afwachten hoe de onderhandelingen zich verder ontwikkelen. Werknemers in de sector worden aangeraden het nieuws van hun vakbond of brancheorganisatie te volgen voor updates.
Minimum cao
CNV stelde onlangs dat de nieuwe cao een minimum cao moet worden in plaats van een standaard caowaarvan niet afgeweken mag worden (niet positief en niet negatief). Dat zet de sector op slot, aldus de CNV. Nu is het zo dat de cao voor het wegvervoer een standaard cao is, zodat onder meer chauffeurs op eenduidige en gelijke wijze worden ingeschaald. Er is nu geen onderlinge concurrentie tussen werkgevers op loon en arbeidsvoorwaarden. Bij een minimum cao kan extra inzet extra worden beloond. Dit biedt zowel werkgevers als werknemers flexibiliteit om afspraken te maken die beter aansluiten op de praktijk. Of dit haalbaar is, zal nog moeten blijken.
Gezamenlijke eisen
De vakbonden FNV, CNV en De Unie hebben voor de cao-onderhandelingen in het beroepsgoederenvervoer 2025 een aantal duidelijke en gezamenlijke eisen geformuleerd. De belangrijkste punten uit hun voorstellen zijn:
- Loonstijging: Een structurele loonsverhoging om de koopkracht van werknemers te behouden en te verbeteren, mede vanwege de inflatie en de hoge werkdruk in de sector.
- Verlaging werkdruk: Maatregelen om de werkdruk te verlagen, zoals betere roosters, meer rusttijden en het beperken van overuren.
- Duurzame inzetbaarheid: Investeringen in scholing, gezondheid en loopbaanontwikkeling, zodat werknemers langer en gezonder kunnen blijven werken.
- Betere vergoedingen: Hogere onkostenvergoedingen, zoals voor verblijfskosten en wachttijden, die beter aansluiten bij de realiteit van het werk.
- Meer zeggenschap over werktijden: Werknemers willen meer invloed op hun werktijden en roosters, om werk en privé beter te kunnen combineren.
- Aandacht voor jonge instroom en behoud van personeel: Afspraken over het aantrekkelijker maken van de sector voor jongeren en het behouden van ervaren krachten.
Deze eisen zijn gebaseerd op input van werknemers uit de sector, verzameld via enquêtes en bijeenkomsten.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!