Vanoers.nlBelastingadviesPlicht tot informeren Belastingdienst bij afkoop of omzetting pensioen in eigen beheer

Plicht tot informeren Belastingdienst bij afkoop of omzetting pensioen in eigen beheer 

Man op boot

Sinds de Wet uitfasering pensioen in eigen beheer per 1 april 2017 is ingegaan, zijn directeur-grootaandeelhouders (hierna: dga’s) en hun (pensioen)adviseurs volop bezig om bestaande pensioenvoorzieningen in eigen beheer om te zetten in een Oudedagsverplichting (hierna: ODV) of af te kopen. Slechts een enkele dga besluit om niets te doen en de huidige regelgeving van pensioen in eigen beheer in stand te laten, vaak om zeer specifieke redenen.

Omzetting in een ODV

Bij omzetting in een ODV of afkoop van het pensioen in eigen beheer, zonder verdere actie richting de partner te ondernemen, zou de partner van de dga (zonder daar weet van te hebben) haar aandeel in de pensioenrechten van de dga prijs kunnen geven. Bij de behandeling van het wetsvoorstel is dit uitgebreid aan de orde gekomen. Het ministerie van Financiën heeft dit trachten op te lossen door verplicht te stellen dat bij omzetting in een ODV of afkoop van pensioen in eigen beheer een informatieformulier wordt ingevuld, wat door zowel de dga als partner wordt ondertekend en bij de Belastingdienst wordt ingediend.

Bij het invullen van dit formulier zijn in de praktijk vragen gerezen. Zo dienden in eerste instantie meer gegevens ingevuld te worden dan voor de Belastingdienst noodzakelijk leek. Hierop is al zeer snel, op 3 mei 2017, een gewijzigd informatieformulier op de website van de Belastingdienst gepubliceerd.

Inmiddels is er door het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen ook een vraag- en antwoordbesluit gepubliceerd op haar website, waarin een uitgebreide toelichting op de in het informatieformulier gestelde vragen wordt gegeven.

Het insturen van het informatieformulier aan de Belastingdienst, dient binnen één maand na omzetting of afkoop te gebeuren. Vervolgens zal de Belastingdienst binnen een maand een ontvangstbevestiging sturen. Als er wordt gekozen voor afkoop, en de betreffende pensioenvennootschap heeft nog geen loonheffingennummer, zal door de Belastingdienst ook een eenmalige aangifte worden verstrekt. Niet ondertekende of onvolledig ingevulde formulieren worden door de Belastingdienst teruggestuurd met het verzoek de gebreken te herstellen.

Indien er niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig een informatieformulier wordt ingediend, is alsnog de oude sanctie, belastingheffing ineens tegen het progressieve tarief, zonder korting en met 20% revisierente, van toepassing. Het is dus zeer belangrijk goed te letten op het tijdig, juist en volledig indienen van het informatieformulier bij de Belastingdienst. Dit kan er in voorkomende gevallen ook toe leiden dat op het formulier een van de aangifte vennootschapsbelasting afwijkende waarde van de pensioenvoorziening wordt ingevuld.

De Belastingdienst heeft informeel al aangegeven dat sommige antwoorden op bepaalde vragen in het informatieformulier aanleiding zouden kunnen zijn voor het stellen van vragen aan de omzettende of afkopende dga. Indien er een goede verklaring is voor het gegeven antwoord kunnen deze via een vragenbrief te stellen vragen spoedig worden afgehandeld.

Indien u nog vragen heeft over het informatieformulier van de Belastingdienst of over de uitfasering van pensioen in eigen beheer in het algemeen, kunt u te allen tijde contact opnemen met uw pensioenadviseur van Van Oers.

  • icon

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

kees bullens
Kees Bullens | Belastingadviseur
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.