Vanoers.nlTransport en logistiekKilometerheffing in Nederland: Wat betekent het voor transportbedrijven?

Kilometerheffing in Nederland: Wat betekent het voor transportbedrijven? 

Kilometerheffing in Nederland: Wat betekent het voor transportbedrijven?

Vanaf 1 juli 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in, een vorm van kilometerheffing die geldt voor vrachtwagens met een toegestane massa van meer dan 3,5 ton. Deze maatregel is bedoeld om het weggebruik eerlijker te beprijzen en tegelijkertijd te investeren in verduurzaming van de transportsector

Wat houdt de heffing in?

De heffing geldt op alle snelwegen, een aantal N-wegen en enkele lokale wegen rond grote steden. De tarieven zijn afhankelijk van het type voertuig en de milieuprestaties. Voor een Euro 6-dieseltruck van meer dan 32 ton bedraagt het tarief bijvoorbeeld 19,5 eurocent per kilometer (prijspeil 2025), terwijl een vergelijkbare elektrische vrachtwagen slechts 3,6 eurocent per kilometer betaalt.

Gevolgen voor de kostprijs

De invoering van de kilometerheffing heeft directe gevolgen voor de kostprijsberekening van transportbedrijven:

  • Stijging van operationele kosten: De heffing komt bovenop bestaande kosten zoals brandstof, loonkosten en onderhoud. In 2025 stijgen de transportkosten al met 3,6% tot 5,1%, mede door cao-verhogingen en investeringen in duurzaamheid.
  • Afschaffing Eurovignet: Dit compenseert deels de nieuwe kosten, maar alleen voor bedrijven die nu al veel op Nederlandse wegen rijden.
  • Verlaging motorrijtuigenbelasting: Voor vrachtwagens tot 12 ton wordt deze belasting afgeschaft; voor zwaardere voertuigen verlaagd tot het Europese minimum.
  • Druk op verduurzaming: Elektrische trucks profiteren van lagere tarieven, wat bedrijven stimuleert om te investeren in schonere voertuigen. Dit vraagt echter om forse investeringen op korte termijn.

Vooruitblik

Hoewel de kilometerheffing extra kosten met zich meebrengt, biedt het ook kansen. Een groot deel van de opbrengsten, zo’n 1,6 miljard euro, wordt geïnvesteerd in verduurzaming van de transportsector. Daarvan gaat 1,4 miljard euro naar subsidies voor elektrische vrachtwagens. Transportbedrijven die tijdig inspelen op deze transitie kunnen op termijn profiteren van lagere variabele kosten en een duurzamer imago.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Demis van Loenhout
Senior manager accountancy
demis van loenhout
Nu delen:
Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!