Vanoers.nlTransport en logistiekDe vrachtwagenheffing, wat weten we nu al?

De vrachtwagenheffing, wat weten we nu al? 

De vrachtwagenheffing, wat weten we nu al?

In een eerder artikel schreven we al over het feit dat de wetgeving rondom de vrachtwagenheffing was aangenomen. In dit artikel wordt verder ingegaan op hetgeen momenteel bekend is rondom de regeling.

Vrachtwagenheffing

Vanaf 2026 heeft Nederland een vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing draagt bij aan realisatie van de klimaatdoelen. Een flink deel van de opbrengst gaat terug naar de sector, voor innovatie en verduurzaming. In ruil voor maximale vermindering van wegenbelasting en afschaffing van het Eurovignet in Nederland, betaal je per gereden kilometer voor het gebruik van de weg. Dat geldt ook voor buitenlandse vrachtwagens. Schonere trucks betalen minder. Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft op basis van de nu beschikbare informatie de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij gezet.

Voor wie gaat de heffing gelden?

De heffing zal gelden voor alle vrachtwagens met een toegestane maximum massa (leeggewicht plus maximaal toegestane belading) van 3500 kilo of meer. Er zijn maar een paar uitzonderingen, bijvoorbeeld vuilniswagens en vrachtwagens met een handelaarskenteken.

Waar gaat de heffing gelden?

Op auto(snel)wegen en op gemeentelijke en provinciale wegen die als sluiproute gebruikt kunnen worden om de heffing te ontlopen zal deze regeling gelden. De heffing is onafhankelijk van de nationaliteit van het voertuig of de bestuurder. Iedereen die de weg gebruikt, betaalt mee. Een compleet overzicht van de wegen waar de vrachtwagenheffing gaat gelden vind u op deze website.

Hoe hoog wordt de heffing?

De precieze bedragen zijn nog niet bekend. In de plannen is uitgegaan van gemiddeld € 0,15 per kilometer. Daarbij geldt: hoe schoner hoe lager; hoe vervuilender hoe hoger.

Hoe wordt de heffing geïnd?

Apparatuur in de vrachtwagen (‘een tolkastje’) registreert het aantal kilometers via een satellietsysteem. De eigenaar van de vrachtwagen krijgt op basis daarvan de rekening toegestuurd. De afhandeling gebeurt door particuliere bedrijven waarmee de ondernemer een contract heeft afgesloten. Die bedrijven dragen de opbrengst weer af aan de overheid.

Komt er een extra kastje in de vrachtwagen?

Niet als u voor tolafdracht in een ander land al klant bent bij een EETS-aanbieder. De techniek van de vrachtwagenheffing sluit hierop aan. Het Nederlandse systeem is echter niet te koppelen aan dat van de Belgische Hoofddienstaanbieder (‘Satellic’). Bedrijven die hiervan gebruik maken, kunnen te zijner tijd beter overschakelen als zij maar met één systeem willen werken.

Word ik gedwongen om aansluiting te zoeken bij een EETS-aanbieder?

Nee. U kunt ook kiezen voor de Nederlandse hoofddienstaanbieder. Als u internationaal maar met één systeem te maken wilt hebben, ligt de keuze voor een EETS-aanbieder voor de hand.

Hoe gaat de overheid controleren?

Met een digitaal handhavingssysteem. Dat controleert of de vrachtwagen de juiste apparatuur in gebruik heeft, of de auto (chauffeur) zich aan de regels houdt en of er geen sprake is van fraude. Daarnaast worden handhavingsteams ingezet voor controles langs de weg.

Hoe zit het met de privacy van de chauffeur?

Alleen de plaats en tijd van de vrachtwagen worden geregistreerd. Geen gegevens over de bestuurder.

Vanaf welke datum geldt dit alles?

Naar verwachting in de loop van 2026. Een exacte invoeringsdatum is nog niet bekend.

Wat is de opbrengst en waar wordt het geld aan besteed?

De opbrengst zal zo’n € 800 miljoen per jaar zijn. Ruim € 300 miljoen hiervan zijn inkomsten voor de Staat; die komen in plaats van de lagere motorrijtuigenbelasting en het vervallen Eurovignet. Bijna € 300 miljoen komt ten goede aan de sector voor verduurzaming en innovatie. De rest zijn systeemkosten. In de eerste vijf jaar worden de invoeringskosten verrekend. Daarna zullen de systeemkosten naar verwachting veel lager zijn.

Wat levert de heffing Nederland op?

Er is berekend dat de terugsluis leidt tot 25.000 milieuvriendelijkere vrachtwagens extra in 2030 en 1,2 miljoen ton minder CO2-uitstoot. In het kader van de investeringsplanning ter vervanging of uitbreiding van het wagenpark en de overweging

Meer informatie

Wilt u meer informatie of heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

Bron: TLN

sidney tejero loijens
Sidney Tejero Loijens
Senior medewerker accountancy
Bekijk onze open-staande vacatures op Werken bij Van Oers.
  • icon
sidney tejero loijens
Sidney Tejero Loijens
Van Oers Transport en logistiek

Op zoek naar een adviseur in de Transportsector?

U zoekt een adviseur die de transport en logistieke sector begrijpt, de sector die voortdurend in beweging is. Wij adviseren en ondersteunen en attenderen u op alle mogelijkheden, kansen en risico’s. Grip op uw onderneming met onze transportspecialisten.
Meer informatie
Coronavirus en wegtransport

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!