Weerstand
Er is volgens Pitruzella geen onderzoek gedaan naar de impact van de terugkeerplicht voor vrachtwagens. Verschillende EU-lidstaten kwamen al in het geweer tegen meerdere regels uit het Mobility Package. Onder meer Polen, Hongarije, Bulgarije, Litouwen en Roemenië hebben bezwaar ingediend tegen de terugkeerplicht van chauffeurs, het verbod op cabinekamperen, nieuwe cabotageregels, detacheringsregels en de terugkeerplicht van trucks. Pitruzzella veegde alle bezwaren van tafel, behalve de terugkeerplicht van trucks. Al eerder maakte ILT duidelijk dat de terugkeerplicht van vrachtwagens, maar ook die van chauffeurs, nauwelijks te handhaven valt.
Het advies van Pitruzella is slechts een advies. Een definitief oordeel van het Hof van Justitie wordt verwacht in februari 2024.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail:Â info@vanoers.nl.