Super EcoCombi 

In het kader van innovatie en duurzaamheid mag de Super EcoCombi (SEC) niet ontbreken. Tijdens het online Topsector Logistiek Congres hebben de sprekers Kees Verweij (Buck Consultants International) en Arno Schoten (CE Delft) de deelnemers, waaronder het Transport-team van Van Oers, geïnformeerd omtrent de huidige situatie van de 32 meter lange vrachtwagencombinatie waarbij 2 standaard trailers van 13,6 meter door een trekker worden gekoppeld in Nederland. Onderstaand zullen wij ingaan op een aantal hoogtepunten van het webinar.

De Super EcoCombi in Nederland

Momenteel is het nog niet mogelijk om met de SEC op de Nederlandse wegen te opereren in tegenstelling tot de landen in Scandinavië vanwege de lengte van het voertuig (maximale lengte in Nederland is 25,25 meter). Dit gaat naar verwachting wel veranderen.

Begin 2021 zal er getest worden of de verwachtingen van de SEC goed kunnen uitpakken in Nederland. De uitvoering van de test zal ondersteund worden door CATALYST Living Lab. Zij houden onderzoeken omtrent de verbetering van veiligheid, efficiency en duurzaamheid gericht op de logistieke sector. Tijdens de testfase zal onder meer Peter Appel Transport mee doen aan het onderzoek.

De Super EcoCombi van Peter Appel Transport voor de testfase (bron: https://www.peterappeltransport.nl/nieuws/peter-appel-transport-participeert-in-de-ontwikkeling-van-de-super-eco-combi/)

Voor- en nadelen van de Super EcoCombi

Buck Consultants International en CE Delft hebben de kansen, mogelijkheden en barrières voor inzet van de SEC in Nederland t/m 2030 in kaart gebracht. De voordelen van de aanschaf van de SEC zijn onder meer:

  • Minder brandstofkosten;
  • Besparing CO2-uitstoot;
  • Minder chauffeurs nodig;
  • Minder trucks nodig.

Naast de voordelen die horen bij de investering, zal men ook minpunten ervaren. In het onderzoeksrapport worden onder meer de volgende nadelen benoemd:

  • Hogere kosten voor de investering;
  • Hogere kosten infrastructuur;
  • Risico op inflexibiliteit en lege ritten.

Internationaal toepasbaarheid van de Super Eco Combi

In Europa zijn er verschillende landen al druk bezig met de toepassen van de SEC op de weg. Hierin is Finland de toploper met 46% van de totaal landelijke wegtransport en buurtland Zweden al in een vergevorderd stadium. Spanje zit in de beginfase en is bezig met het onderzoeken van de voor- en nadelen. De meeste Europese landen hebben een afwachtende houding en zien graag eerst de resultaten van andere landen voordat zij hierin gaan investeren.

Meer informatie

Mocht u geïnteresseerd zijn om het webinar te volgen, kunt u deze terugkijken via de website van Topsector Logistiek. Daarnaast is het onderzoeksrapport van de Super Eco Combi van de samenwerking tussen CE Delft, Buck Consultants International en Topsector Logistiek online te vinden.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op onze adviseurs. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

 

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Manager accountancy
Contact
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

demis van loenhout
Demis van Loenhout | Manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.