Doel: efficiënter samenwerken en minder CO₂
De regeling, bekend onder de naam SiLK (Samenwerking in Logistieke Keten), moet transportbedrijven stimuleren om efficiënter samen te werken. Het doel is het terugdringen van overbodige ritten en daarmee de CO₂-uitstoot te verminderen. Minder lege kilometers betekent immers minder uitstoot en lagere kosten.
Beschikbaar budget en vergoedingsstructuur
Het subsidiebudget dat hiervoor voor 2025 wordt gereserveerd bedraagt ruim 3,2 miljoen euro. Bedrijven kunnen straks een subsidie ontvangen tot maximaal 100.000 euro, waarbij 75% van de subsidiabele kosten wordt vergoed. Van het totaalbedrag mag tot de helft gebruikt worden voor de inzet van externe partijen zoals consultants, interimprofessionals of IT’ers.
Voorwaarden en uitsluitingen
Er gelden enkele drempels: alleen projecten waarvan de subsidiabele kosten boven de 25.000 euro liggen, komen in aanmerking. Bovendien moet de samenwerking minimaal 15.000 bespaarde kilometers per jaar opleveren. Investeringen in onroerend goed, zoals aanschaf, huur of onderhoud van panden, zijn uitgesloten van vergoeding. Het uurtarief voor eigen personeel is vastgesteld op 60 euro, terwijl ingehuurde externe krachten tot maximaal 125 euro per uur exclusief btw kunnen worden vergoed.
Nog in conceptfase
Op dit moment betreft het een conceptregeling. De genoemde voorwaarden en bedragen zijn gebaseerd op het huidige ontwerp en kunnen nog wijzigen voordat de definitieve regeling wordt vastgesteld.
Kernpunten van de subsidieregeling (2025)
-
In totaal is er voor 2025 een subsidiebudget van 3.267.000 euro beschikbaar.
-
Per projectaanvraag ligt het subsidiebedrag tussen de € 25.000 en € 100.000.
-
De subsidie vergoedt maximaal 75 procent van de totale projectkosten.
-
Alleen samenwerkingsverbanden van minimaal drie partijen komen in aanmerking. Dit kunnen vervoerders, verladers of ontvangers zijn.
-
Minstens één van de deelnemers moet vanaf 2026 onder de vrachtwagenheffing vallen.
Waarvoor is de subsidie bedoeld?
Het ministerie wil met deze regeling projecten ondersteunen die leiden tot minder gereden kilometers in het goederenvervoer. Concreet gaat het om plannen waarin bedrijven in de logistieke keten samenwerken om efficiënter te opereren. Denk bijvoorbeeld aan het delen van logistieke hubs, het koppelen van digitale systemen of het gezamenlijk benutten van vrachtcapaciteit. Het uiteindelijke doel is om structureel het aantal ritten op de Nederlandse wegen te verminderen.
Waarover vraagt de overheid feedback?
Via een openbare consultatie wil de overheid toetsen of de opzet van de regeling duidelijk en werkbaar is. Belangrijke vragen zijn bijvoorbeeld of de voorwaarden helder zijn, of bedrijven verwachten dat ze daadwerkelijk gebruik zullen maken van de subsidie, en of de regeling in de praktijk ook zal leiden tot minder gereden kilometers.
Brancheorganisatie TLN zal namens de sector een reactie aanleveren, maar individuele bedrijven kunnen hun eigen feedback ook rechtstreeks indienen via het platform Overheid.nl.
Vervolg en tijdlijn
Na afronding van de consultatieronde worden de binnengekomen reacties verwerkt. Vervolgens wordt de definitieve subsidieregeling vastgesteld. De huidige planning is dat het subsidieloket in het vierde kwartaal van 2025 opengaat. Dat geeft bedrijven nog voldoende tijd om een projectvoorstel op te stellen voordat de vrachtwagenheffing begin 2026 van kracht wordt.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!