Vanoers.nlTransport en logistiekSubsidieregeling duurzame inzetbaarheid in transportsector

Subsidieregeling duurzame inzetbaarheid in transportsector 

Subsidieregeling duurzame inzetbaarheid in transportsector

De overheid vindt het van groot belang dat zoveel mogelijk mensen gezond kunnen werken tot hun pensioenleeftijd. Sectoren kunnen hiervoor de speciale subsidieregeling MDIEU (Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden) aanvragen. Sociale partners in de sector TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen zijn verheugd dat de minister 16,5 miljoen euro subsidie beschikbaar heeft gesteld aan de sector transport en logistiek voor twee jaar. Zo kan meer worden ingezet op duurzame inzetbaarheid.

Subsidieregeling duurzame inzetbaarheid

De sociale partners zijn heel blij dat ze deze subsidie hebben kunnen binnenhalen voor de sector. Hierdoor kunnen bedrijven namelijk extra investeren in duurzame inzetbaarheid. Het is nu meer dan ooit belangrijk dat zoveel mogelijk mensen straks gezond kunnen werken tot hun pensioenleeftijd. De regeling loopt via de dienstverlening van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) die bedrijven en werknemers helpen om die slag te laten plaatsvinden. Op de werkvloer maar ook in de bedrijfscultuur zelf. Ook biedt de MDIEU subsidiemogelijkheden voor uitkeringen aan werknemers in de sector die het niet volhouden tot de AOW-leeftijd. Via een zogenaamde Zwaarwerkregeling kan een medewerker (onder voorwaarden) maximaal 3 jaar eerder stoppen met werken. Elke maand ontvangt diegene dan een uitkering die bijvoorbeeld aangevuld kan worden door het pensioen eerder te laten ingaan.

Belang van duurzame inzetbaarheid

Behoud van de medewerkers is voor veel transport- en logistieke bedrijven een belangrijk thema. Hoewel de economie afkoelt, is er sprake van een krappe arbeidsmarkt en vergrijzing in de sector. Overigens laten de meest recente cijfers van de CBS zien dat er meer vrachtwagenchauffeurs zijn gestart dan vorig jaar en samen met een mindere vervoersvraag kan de schaarste enigszins beperkt worden. De sociale partners geven aan te zien dat werkgevers het belang van duurzame inzetbaarheid steeds meer onderkennen. Tegelijkertijd blijft het toch vaak ondergeschikt aan de business en is het lastig om hier tijd voor vrij te maken. Zeker voor vrachtwagenchauffeurs die veel onderweg zijn.

Doel MDIEU-subsidie

Het doel van de MDIEU-subsidie is dat na afloop van de regeling duurzame inzetbaarheid een belangrijk en vanzelfsprekend onderdeel is van de manier waarop Nederland werkt. Het start met bewustwording en inzicht in eigen bedrijf en personeel. STL helpt de bedrijven en werknemers in de sector hierbij. Met een bedrijfsaanpak, activiteiten en trainingen. Maar duurzame inzetbaarheid blijft een proces van de lange adem, er zijn geen kortere routes of “quick wins”. De sector transport en logistiek gaat hiermee met volle kracht aan de slag.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. Neem contact met ons op via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

Bron: TTM

  • icon
Van Oers Transport en logistiek

Op zoek naar een adviseur in de Transportsector?

U zoekt een adviseur die de transport en logistieke sector begrijpt, de sector die voortdurend in beweging is. Wij adviseren en ondersteunen en attenderen u op alle mogelijkheden, kansen en risico’s. Grip op uw onderneming met onze transportspecialisten.
Meer informatie
Coronavirus en wegtransport

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!