Steden Emissievrij 

Steden Emissievrij

Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onlangs bekend gemaakt. Maar moet ik als vervoerder dan ook vanaf 2025 al aan de emissievrije / elektrische vrachtauto?

Klimaatakkoord

Eerst even het kader schetsen rond de emissievrije zones. In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 dertig tot viertig grotere steden zero emissie zones invoeren voor stadslogistiek. Veel gemeenten willen zo’n emissievrije zone vanaf 2025 invoeren. Dat mag nu, maar ze moeten dat dan wel vier jaar van te voren aankondigen. Kortom: uiterlijk 2021. Wie in 2025 een nieuwe vrachtwagen koopt, moet kiezen voor een emissievrij exemplaar als men toegang wil tot een emissievrij gebied in een stad.

Voorbereiden

Gelukkig is er een overgangsregeling, waardoor niet iedereen vanaf 2025 meteen een nieuwe truck hoeft te kopen en emissievrij hoeft te gaan rijden. Zo kunnen ondernemers zich voorbereiden op de investering op zero-emissie materieel en die mogelijk laten samenvallen met de normale vervanging van het wagenpark. Het zal derhalve een kwestie van goed plannen van de investeringen worden.

Emissievrije zones

Er was grote behoefte aan duidelijkheid rond emissievrije zones in steden, en die is er nu. Er zijn eenduidige landelijke afspraken en een tijdsplanning maar, zo zegt staatssecretaris Van Veldhoven, er blijft ruimte om lokaal aandacht te geven aan de uitzonderingen op de regel. Standaard is nu echter afgesproken dat:

  • Gemeenten kondigen minimaal vier jaar voor de invoering de ligging en omvang van de zero-emissiezone aan. Het is belangrijk om vroegtijdig aan iedereen duidelijkheid te geven.
  • Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aan de uitlaat zijn om de zero-emissiezone voor stadslogistiek in te mogen.
  • Alle bestel- en vrachtauto’s die rondrijden in de zero-emissiezone moeten vanaf 1 januari 2030 zero-emissie zijn.

Overgangsregeling

In het Klimaatakkoord is voor Euro 6 vrachtauto’s een overgangsregeling afgesproken voor bakwagens van 5 jaar en voor trekker-opleggercombinaties van 8 jaar. “Deze is vooral ingegeven om de afschrijvingstermijnen van deze voertuigen zoveel mogelijk te respecteren. Niet voor iedere logistieke sector gelden dezelfde afschrijvingstermijnen en het aanbod van geschikte emissieloze vrachtauto’s komt nog langzaam op gang”, aldus de staatssecretaris. De overgangsregeling betreft concreet:

  • Euro 6 vrachtwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn (bakwagens),  respectievelijk maximaal 8 jaar oud zijn (trekker-opleggercombinatie) mogen uiterlijk tot 1 januari 2030 de emissievrije zone in rijden.
  • Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk, tot 1 januari 2030, toegang tot de zero-emissie voor stadslogistiek, als zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.

Dat laatste is nog wel een puntje van aandacht. Voor de toelating van plug-in hybride vrachtauto’s worden op dit moment de technische mogelijkheden in kaart gebracht om vast te stellen of een vrachtauto emissieloos rijdt. Aansluitend wordt in beeld gebracht op welke wijze dit juridisch verankerd kan worden.

Transportondernemers

Voor u als transportondernemer, u krijg hiermee te maken, is het goed om hier in uw investeringsplanning de komende jaren rekening mee te houden. Een vrachtwagen gaat immers meerdere jaren mee, dus de investering van nu bepaalt mede het gebruik van straks. Dit geldt uiteraard ook voor bestelbussen. Wij sparren hier graag met u over door.

Meer informatie

Wil u over dit onderwerp ook eens van gedachte wisselen met een van onze transportspecialisten, neemt u dan gerust contact met ons op. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

 

Bron: TTM

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Manager accountancy
Contact
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

demis van loenhout
Demis van Loenhout | Manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.