Transport moet en mag duurder worden
Hoewel de arbeidsvoorwaarden sinds 2018 geleidelijk zijn verbeterd en de cao-lonen sneller stijgen dan de inflatie, blijven de marges mager: gemiddeld slechts 1,5 tot 2 procent na belasting. Deze krapte remt investeringen en maakt het beroep minder aantrekkelijk. Tijdens de coronapandemie stegen de tarieven tijdelijk, maar die stijging wist de sector niet vast te houden. Het aantal buitenlandse chauffeurs nam slechts beperkt toe, terwijl ook het binnenlandse aanbod blijft afnemen.
Vergrijzing en aantrekkelijkheid van het vak
Rabobank waarschuwt dat het personeelstekort verder zal oplopen. Door vergrijzing, uitstroom en een afnemende instroom dreigt een negatieve spiraal te ontstaan. Niet allen het loon sppeelt daarbij een rol; ook factoren als stress, gebrek aan waardering en beperkte flexibiliteit maken het beroep minder aantrekkelijk.
Risico’s en investeringen
Investeren in productiviteit is voor vervoerders weinig aantrekkelijk zolang de opbrengsten vooral bij de verladers terechtkomen. Zij profiteren van ketenoptimalisatie, terwijl de transporteurs de risico’s dragen. Volgens Rabobank is een aanzienlijke kostenstijging nodig om het speelveld te veranderen. Hogere transportprijzen zullen verladers dwingen hun processen aan te passen en nauwer samen te werken. Zonder ketenintegratie blijft de productiviteit achter.
Fundamentele veranderingen in de sector
Op termijn zal het personeelstekort leiden tot een fundamentele herstructurering van supply chains. Vervoerders zullen zich meer richten op hoogwaardige diensten met betere marges, terwijl minder rendabele segmenten – zoals snelle thuisbezorging – mogelijk verdwijnen of duurder worden. Ook de internationale handel kan afnemen door stijgende kosten, wat paradoxaal genoeg bijdraagt aan verduurzaming.
De boodschap van Rabobank is helder: transport moet – en mag – duurder worden. Niet alleen om het personeelstekort aan te pakken, maar ook om de sector toekomstbestendig en duurzaam te maken. Een transportbedrijf met minder dan 2 procent marge kampt niet met een personeelstekort, maar rekent simpelweg een te lage prijs.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!