Toelichting terugkeerplicht
In juni werd de toelichting gepubliceerd met daarin duidelijk de stelling dat de terugkeerplicht ook gold voor opleggers en aanhangwagens ‘voor zover deze ter beschikking staan van wegvervoerondernemingen’. De verplichte terugkeer van getrokken materieel leidde tot veel verbazing bij onder meer TLN, dat opheldering vroeg aan de Europese Commissie (EC). Een van de voornaamste bezwaren was dat de handhaving van de terugkeerplicht bij opleggers bijzonder moeilijk, zo niet onmogelijk is. Bij trucks is er nog een handhaving via de tachograaf mogelijk.
Herpublicatie
Het schrappen van de zin over trailers en aanhangwagens is stilletjes gebeurd. De EC heeft deze week een herpublicatie met een reeks van vragen en antwoorden over de terugkeerplicht geplaatst, waarin duidelijk wordt dat de eerdere uitleg is herzien. Alleen motorvoertuigen en combinaties van voertuigen die gebruikt worden in het internationaal vervoer moeten terugkeren naar een van de vestigingen in het land van vestiging.
Terugkeerplicht motorvoertuig
TLN heeft de EC ook verder bevraagd om meer duidelijkheid te krijgen over de terugkeerplicht van het motorvoertuig , o.a. de controles erop, de bewijslast en waar en hoe lang het voertuig precies moet terugkeren. De EC heeft de antwoorden hierop in deze link gepubliceerd.
Voertuigcombinaties vallen zeker nog wel onder de terugkeerplicht. Er loopt nog steeds een zaak bij het Europese Hof van Justitie tegen de terugkeerplicht van motorvoertuigen. De verwachting is dat de advocaat-generaal van het Hof van Justitie in oktober zijn advies geeft en dat het Hof eind december vonnist.
Meer informatie
Wilt u meer informatie of heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Bron: TTM