Vanoers.nlTransport en logistiekInspectie leefomgeving en Transport (ILT)

Inspectie leefomgeving en Transport (ILT) 

Inspectie leefomgeving en Transport

Onlangs is de branche expert groep Transport en Logistiek van het SRA weer samengekomen. Tijdens deze bijeenkomsten werd met verschillende accountants die werkzaam zijn in de transportsector gepraat over de branche en zijn we geïnformeerd over lopende zaken. Uiteraard waren wij hier met ons transportteam ook weer vertegenwoordigd.

3 pijlers

De heer Mark van der Ham van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) was gastspreker en besprak de huidige rol en inzet van de ILT en de weg naar meer digitalisering. Wat betreft de huidige rol en werkwijze van de ILT, gaf Mark van der Ham aan dat zij koers heeft gezet op 3 pijlers:

  1. Selectief: toezicht op 170 onderwerpen. Ze moeten nu keuzes maken op basis van wat op het moment van belang is. Dit zijn zowel wettelijke taken als taken gebaseerd op risico’s. Vervolgens wordt bepaald welke acties ondernomen worden en wie wordt ingezet. Goederenvervoer scoort altijd hoog en vraagt dus continu aandacht van de ILT;
  2. Effectief: Maatschappelijk actief zijn. Oftewel: wat verwacht de maatschappij van de inspectie? Er worden programma’s ingericht om meer maatschappelijk betrokken te zijn, waarbij gebruik wordt gemaakt van data analyse. Dit moet efficiënter werken dan het reguliere toezicht.
  3. Reflectief: Ogen en oren van de politie, maatschappij, brancheverenigingen etc.

Dienstverlenend: de ILT houdt zich niet bezig met vergunningverlening, dat is aan het NIWO. Het gaat meer om het optimaliseren van de dienstverlening; signaalfunctie.

Inspecties tachograafbestanden

In de zomer van 2021 is het ILT gestart met de digitale inspecties van de tachograafbestanden. Hiermee zet ILT de volgende stap naar digitaal toezicht. Uiteraard komt dit ook voort uit het feit dat men een structureel tekort heeft aan capaciteit. Inmiddels hebben al veel bedrijven de uitnodiging van ILT ontvangen voor deelname aan deze inspectie. Hierbij wordt gevraagd om de voortuig en chauffeurs bestanden aan te leveren. Het betreft een vrijwillige deelname, maar dit is niet geheel vrijblijvend. Iedereen kan zich wel voorstellen wat de gevolgen kunnen zijn wanneer de bestanden niet aangeleverd worden.

Uit de controle van het ILT op bestanden worden de “fouten” geanalyseerd en besproken met het transportbedrijf. Het is dus geen beoordeling, maar slechts een rapportage en terugkoppeling inzake de overtredingen. Een aantal zaken zitten er helaas niet in:

  1. Geen rapportage over de bedieningsfouten van de tachograaf: heel vaak zijn het juist de handmatige invulling en landcode waar het mis gaat
  2. Buitenlandse kentekens worden niet meegenomen

Mark van der Ham gaf nog aan hetgeen de ILT het meest tegenkomt langs de kant van de weg is dat de bestuurderskaart is vergeten of niet juist is. Dit zijn punten welke relatief makkelijk te voorkomen zijn.

Transportseminar Van Oers

Tijdens het transportseminar van Van Oers ging Natalie Krul van TLN, één van de gastsprekers, in op de van de ILT en de digitale inspecties. Daarin vulde zij bovenstaande aandachtspunten aan met tips om uzelf optimaal voor te bereiden op de digitale inspecties. Naast het advies om altijd gehoor te geven aan de aanlevering van de bestanden, gaf zijn de volgende tips mee:

  • Risico’s intern vooraf inzichtelijk maken en bewustwording creëren in de gehele organisatie
  • Inventariseer wagenpark voor retrofit indien van toepassing
  • Analyseer rij- en rusttijdbestanden. Bijvoorbeeld met TLN Tachoweb
  • Train chauffeurs
  • Train planners en wagenparkbeheerders
  • Continu de regie hebben: analyseer en evalueer (ook positieve) feedback
  • Documenteer overtredingen en omstandigheden, ga in bezwaar indien mogelijk. Pas op met schikkingen in het buitenland
  • Vraag strafpunten op bij de ILT in het ERRU register

Meer informatie

Heeft u er behoefte aan om eens met ons te sparren over bovenstaande zaken of om samen met TLN eens te kijken naar uw huidige situatie? Neem dan contact met ons op via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Manager accountancy
Bekijk onze open-staande vacatures op Werken bij Van Oers.
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout
Van Oers Transport en Logistiek
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

  • Ik ga akkoord met de privacyverklaring.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Van Oers Transport en logistiek

Op zoek naar een adviseur in de Transportsector?

U zoekt een adviseur die de transport en logistieke sector begrijpt, de sector die voortdurend in beweging is. Wij adviseren en ondersteunen en attenderen u op alle mogelijkheden, kansen en risico’s. Grip op uw onderneming met onze transportspecialisten.
Meer informatie
Coronavirus en wegtransport

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

demis van loenhout
Demis van Loenhout | Manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!