Belangrijke punten uit het artikel:
- Direct toepasbaar alternatief: HVO100 kan zonder aanpassingen worden gebruikt in bestaande dieselmotoren, wat het een laagdrempelige oplossing maakt voor transportbedrijven die willen verduurzamen.
- Duurzaam karakter: De brandstof wordt gemaakt van afval- en reststromen (zoals gebruikte frituurolie) en kan de CO₂-uitstoot tot wel 90% verminderen ten opzichte van fossiele diesel.
- Beschikbaarheid en prijs: Hoewel HVO100 steeds beter beschikbaar is, blijft de prijs hoger dan die van gewone diesel. Dit vormt een drempel voor grootschalige adoptie.
- Beleidsmaatregelen nodig: Om het gebruik te stimuleren, zouden overheden kunnen ingrijpen met bijvoorbeeld belastingvoordelen, kortingen op tol (zoals de Duitse Maut), of vrijstellingen binnen de vrachtwagenheffing in Nederland.
- Tijdelijke oplossing: HVO100 wordt gezien als een tussenoplossing op weg naar volledig emissievrij transport, maar wel een die nú al impact kan maken.
Tussenstap voor volledig emmissievrij rijden
Wanneer opdrachtgevers vragen naar verduurzaming van het wagenpark, maar de stap naar volledig emissievrij rijden nog een stap te ver is, zou er gekeken kunnen worden naar HVO. Hierbij moet de opdrachtgever beseffen dat dit iets doet met de kostprijs en dus ook gevolgen heeft voor de tarieven voor het transport. Voor de verlader die graag stappen zet in CO2 reductie kan dit wel een goed alternatief zijn. Uiteraard ook voor de transporteur!
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!