Aanpassing Verordening EG 561/2006
Met ingang van 22 mei 2024 is EU-wet 2024/1258 van kracht, waarmee de eerste aanpassing van Verordening EG 561/2006 sinds 2020 een feit is. De toenmalige wijzigingen waren noodzakelijk vanwege het mobiliteitspakket. De huidige veranderingen zijn het resultaat van een evaluatie achteraf van deze verordening. Hoewel de wijzigingen vooral betrekking hebben op incidenteel personenvervoer over de weg, bevatten ze ook enkele belangrijke aanpassingen voor het goederenvervoer.
Een van de belangrijkste wijzigingen betreft het systeem van sancties voor overtredingen met betrekking tot de tachograaf. Voorheen konden sancties alleen worden opgelegd in het land waar de overtreding plaatsvond. Echter, na een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (9 september 2021, zaak C-906) is bepaald dat sancties voor inbreuken op de arbeidstijdenregeling van chauffeurs ongeacht de locatie van de overtreding konden worden opgelegd, maar niet voor overtredingen op Verordening 165/2014 (EU), die de werking van tachografen reguleert.
In elke lidstaat van de EU een boete opleggen
De nieuwe verordening maakt het nu mogelijk om in elke lidstaat van de Europese Unie een boete op te leggen. Dit betekent dat een inspecteur in een willekeurig EU-land een bestuurder kan beboeten voor het niet registreren van een grensoverschrijding of voor fouten bij handmatige invoer. Verordening (EU) 2024/1258 stelt controleurs in staat om sancties op te leggen voor tachograafgerelateerde overtredingen die in de afgelopen 28 dagen hebben plaatsgevonden, ongeacht waar de overtreding is begaan.
“Een lidstaat machtigt de bevoegde autoriteiten om sancties op te leggen aan een onderneming of bestuurder voor een overtreding van deze verordening of van Verordening (EU) nr. 165/2014 die op zijn grondgebied is geconstateerd en waarvoor nog geen sanctie is opgelegd, ook wanneer die overtreding heeft plaatsgevonden op het grondgebied van een andere lidstaat of van een derde land”, aldus de nieuwe wet.
Overigens is het ook goed om te weten dat vanaf 1 januari 2025, over zes maanden dus, de controles langs de weg betrekking zullen hebben op inbreuken van de afgelopen 56 dagen in plaats van de huidige 28 dagen. Daarover leest u hier meer. Transportbedrijven dienen zich hiervan bewust te zijn en tijdig de nodige maatregelen te treffen om aan deze nieuwe regelgeving te voldoen.
Let op, overtredingen zoals hierboven genoemd, zullen ook in het ERRU strafpunten register worden opgenomen. Zie eerdere nieuwartikelen van Van Oers over dit onderwerp. Teveel strafpunten kan intrekking van de NIWO vergunning tot gevolg hebben.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.