koffer

Benieuwd naar de aangekondigde maatrelegen in het Belastingplan 2026? Lees snel verder.

Vanoers.nlTransport en logistiekEuropees voorstel tot wijziging van de tolheffingsregels krijgt positieve beoordeling

Europees voorstel tot wijziging van de tolheffingsregels krijgt positieve beoordeling 

Het Europees Parlement heeft ingestemd met een verlenging van de vrijstelling van tol voor emissievrije, zware vrachtwagens. Deze voertuigen blijven daardoor tot en met 30 juni 2031 vrijgesteld van heffingen op basis van de Eurovignetrichtlijn. De huidige regeling zou oorspronkelijk eind 2025 aflopen.

Transitie naar emissieloos transport

Het kabinet verwelkomt het Europese voorstel tot verlenging van de tolheffingsregels, maar kiest ervoor de huidige korting voor emissievrije vrachtwagens te handhaven. Minister Tieman benadrukt het belang van stabiliteit en een gelijk speelveld in de transitie naar emissieloos transport.

Europese regels en Nederlandse wetgeving

De Europese Commissie heeft op 27 juni een voorstel gepresenteerd om de huidige tolheffingsregels te wijzigen. Dit voorstel biedt lidstaten de mogelijkheid emissievrije vrachtwagens over een langere periode vrijstelling of hoge kortingen op wegenheffingen te verlenen. Richtlijn 1999/62/EG, die de basis vormt voor deze regels, laat lidstaten vrij om wegbeprijzing in te voeren, mits het Europese kader wordt gevolgd. De richtlijn is in 2022 herzien, waardoor de principes “de gebruiker betaalt” en “de vervuiler betaalt” sterker zijn verankerd.

In Nederland zijn deze Europese regels opgenomen in de Wet belasting zware motorvoertuigen (Wet BZM) en de Wet vrachtwagenheffing. Op 1 juli 2026 start de vrachtwagenheffing en vervalt het Eurovignet. De (gewijzigde) Wet vrachtwagenheffing voorziet al in een korting van 75% voor emissievrije vrachtwagens van meer dan 4.250 kg.

Kabinetsreactie en redenen voor behoud tariefstructuur

Het voorstel van de Europese Commissie maakt het mogelijk om emissievrije vrachtwagens tot en met 30 juni 2031 volledige vrijstelling van infrastructuurheffingen te verlenen . Het kabinet beoordeelt dit positief en vindt het voorstel proportioneel: lidstaten behouden de vrijheid om de transitie naar emissieloos vervoer in te vullen op een wijze die past bij de nationale context. Het kabinet kiest er echter voor de bestaande korting van 75% op de infrastructuurheffing niet verder te vergroten. Een volledige vrijstelling acht het kabinet niet passend, omdat het belangrijk is dat alle vrachtwagens bijdragen aan de kosten voor het gebruik van de weg.

Daarnaast stimuleert Nederland de transitie naar emissieloos vervoer door de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing te investeren in innovatie en verduurzaming van de transportsector. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Meerjarenprogramma terugsluis vrachtwagenheffing. Minister Tieman benadrukt het belang van stabiele tarieven voor een periode van vier jaar, zodat transportondernemers duidelijkheid hebben en verantwoorde investeringsbeslissingen kunnen nemen. Een aanpassing van de tarieven vlak voor de geplande startdatum van 1 juli 2026 acht het kabinet daarom niet opportuun.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Bron: Tweede Kamer

Demis van Loenhout
Senior manager accountancy
demis van loenhout
Nu delen:
Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!