Wat is de Smart Tacho 2?
De SMT2 is de tweede generatie slimme tachografen. Naast het registreren van rij- en rusttijden, biedt deze versie extra functionaliteiten zoals:
- Automatische registratie van grenspassages
- Vastlegging van laad- en losactiviteiten
- Verbeterde satellietnavigatie (GNSS)
- Koppeling met ITS-systemen (Intelligent Transport Systems)
Deze functies maken het eenvoudiger voor handhavingsinstanties om naleving van regels rond cabotage, detachering en rijtijden te controleren.
Verplichte invoering en deadlines
De invoering van de SMT2 verloopt gefaseerd:
- Sinds 21 augustus 2023: verplicht in alle nieuw geregistreerde vrachtwagens.
- Uiterlijk 31 december 2024: vervanging van analoge en digitale tachografen in voertuigen voor internationaal vervoer.
- Uiterlijk 19 augustus 2025: vervanging van de eerste generatie slimme tachografen (SMT1).
Handhaving en sancties
Vanaf maart 2025 is de handhaving op het gebruik van de SMT2 in Europa aanzienlijk verscherpt. Tot 1 maart gold een boetevrije periode en kreeg men enkel een waarschuwing. In Nederland kunnen boetes oplopen tot:
- €2.200 voor het niet installeren van de juiste tachograaf.
- €4.400 voor het volledig ontbreken van een tachograaf
Inspectiediensten controleren actief op naleving, waarbij gegevens op afstand kunnen worden uitgelezen via DSRC (Dedicated Short Range Communication). Dit maakt snelle en efficiënte controles mogelijk, zonder dat voertuigen direct hoeven te stoppen.
Belang voor transportbedrijven
Voor transportbedrijven is het cruciaal om tijdig over te stappen op de SMT2 om boetes en operationele verstoringen te voorkomen. Het gebruik van gespecialiseerde software voor het uitlezen en analyseren van tachograafgegevens kan helpen bij een soepele overgang en naleving van de regelgeving.
Zoals gezegd, het gaat in alle gevallen alleen om vrachtwagens die ook in het buitenland actief zijn. Binnen de landsgrenzen mag nog wel met een oudere tacho gereden worden.
Let op! indien dergelijke overtredingen onherroepelijk worden vastgesteld, kunnen ze ook worden opgenomen in het ERRU register. Het moge bekend zijn dat teveel strafpunten in dit register verregaande gevolgen kan hebben.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!