Vanoers.nlTransport en logistiekControle op de Smart Tacho 2: Nieuwe Standaard in Transporthandhaving

Controle op de Smart Tacho 2: Nieuwe Standaard in Transporthandhaving 

Controle op de Smart Tacho 2: Nieuwe Standaard in Transporthandhaving

Sinds 21 augustus 2023 is de Smart Tacho 2 (SMT2) verplicht in alle nieuw geregistreerde vrachtwagens binnen de Europese Unie. Deze maatregel maakt deel uit van het Europese Mobiliteitspakket, dat tot doel heeft om eerlijke concurrentie, verkeersveiligheid en arbeidsomstandigheden in de transportsector te verbeteren.

Wat is de Smart Tacho 2?

De SMT2 is de tweede generatie slimme tachografen. Naast het registreren van rij- en rusttijden, biedt deze versie extra functionaliteiten zoals:

  • Automatische registratie van grenspassages
  • Vastlegging van laad- en losactiviteiten
  • Verbeterde satellietnavigatie (GNSS)
  • Koppeling met ITS-systemen (Intelligent Transport Systems)

Deze functies maken het eenvoudiger voor handhavingsinstanties om naleving van regels rond cabotage, detachering en rijtijden te controleren.

Verplichte invoering en deadlines

De invoering van de SMT2 verloopt gefaseerd:

  • Sinds 21 augustus 2023: verplicht in alle nieuw geregistreerde vrachtwagens.
  • Uiterlijk 31 december 2024: vervanging van analoge en digitale tachografen in voertuigen voor internationaal vervoer.
  • Uiterlijk 19 augustus 2025: vervanging van de eerste generatie slimme tachografen (SMT1).

Handhaving en sancties

Vanaf maart 2025 is de handhaving op het gebruik van de SMT2 in Europa aanzienlijk verscherpt. Tot 1 maart gold een boetevrije periode en kreeg men enkel een waarschuwing. In Nederland kunnen boetes oplopen tot:

  • €2.200 voor het niet installeren van de juiste tachograaf.
  • €4.400 voor het volledig ontbreken van een tachograaf

Inspectiediensten controleren actief op naleving, waarbij gegevens op afstand kunnen worden uitgelezen via DSRC (Dedicated Short Range Communication). Dit maakt snelle en efficiënte controles mogelijk, zonder dat voertuigen direct hoeven te stoppen.

Belang voor transportbedrijven

Voor transportbedrijven is het cruciaal om tijdig over te stappen op de SMT2 om boetes en operationele verstoringen te voorkomen. Het gebruik van gespecialiseerde software voor het uitlezen en analyseren van tachograafgegevens kan helpen bij een soepele overgang en naleving van de regelgeving.

Zoals gezegd, het gaat in alle gevallen alleen om vrachtwagens die ook in het buitenland actief zijn. Binnen de landsgrenzen mag nog wel met een oudere tacho gereden worden.

Let op! indien dergelijke overtredingen onherroepelijk worden vastgesteld, kunnen ze ook worden opgenomen in het ERRU register. Het moge bekend zijn dat teveel strafpunten in dit register verregaande gevolgen kan hebben.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Demis van Loenhout
Senior manager accountancy
demis van loenhout
Nu delen:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!