Vanoers.nlTransport en logistiekAanschafsubsidie emissievrije trucks vanaf 1 juni 2022

Aanschafsubsidie emissievrije trucks vanaf 1 juni 2022 

Aanschafsubsidie emissievrije trucks

Bedrijven kunnen vanaf 1 juni 2022 de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aanvragen, zo luidt de planning. Deze subsidie verkleint het prijsverschil tussen een ‘klassieke’ dieseltruck en een schone zero-emissie truck. De regeling betekent een extra impuls voor het duurzamer maken van het Nederlandse vrachtvervoer.

Emissieloos

De overheid wil stadslogistiek in 2030 volledig emissieloos laten plaatsvinden. Er zijn al zero-emissiezones ingesteld en er is een aanschafsubsidie voor emissievrije bestelauto’s (zie onze eerdere nieuwsbrieven), maar voor trucks was zo’n subsidie er nog niet. Terwijl er blijkbaar toch zo’n 11.700 emissievrije vrachtwagens nodig zijn om stadslogistiek zonder uitstoot in 2030 mogelijk te maken.

De markt ziet een behoorlijke toename van emissievrije vrachtwagens, ook van grote OEM’s. Zij vragen al langer om een aanschafsubsidie voor emissievrije trucks, gezien de meerprijs ervan. Bij batterij-elektrische vrachtwagens kan de aanschafprijs zomaar 3 tot 5 keer hoger zijn dan bij een vergelijkbare dieseltruck. “Vandaar dat het kabinet een Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aankondigt.

Tijdens de voorbereiding is reeds met een groot aantal belangenorganisaties (zoals Transport en Logistiek Nederland, Evofendex, Bovag, RAI Vereniging), vrachtwagenproducenten en individuele transportondernemingen gesproken.

AanZET

AanZET vergoedt een deel van de meerkosten van een emissieloze vrachtwagen (klasse N2 en N3) ten opzichte van een dieselvrachtwagen. De subsidiebedragen bij de AanZET-regeling zijn afhankelijk van twee factoren: het voertuigtype, en de grootte van de onderneming (de ‘aanvrager’). In de huidige plannen is sprake van de volgende steunpercentages en maximale subsidiebedragen.

Bij aanschaf van een zero-emissie N2 vrachtvoertuig (tot 12 ton):

  • grote ondernemingen: subsidiesteun 12,5% (tot maximaal 17.800 euro)
  • middelgrote ondernemingen: subsidiesteun 19% (tot maximaal 26.800 euro)
  • kleine ondernemingen: subsidiesteun 25% (tot maximaal 35.700 euro).

Bij aanschaf van een zero-emissie N3 bakwagen/chassis:

  • grote ondernemingen: subsidiesteun 15% (tot maximaal 43.600 euro)
  • middelgrote ondernemingen: subsidiesteun 21,5% (tot maximaal 63.700 euro)
  • kleine ondernemingen: subsidiesteun 28,5% (tot maximaal 84.000 euro).

Bij aanschaf van een zero-emissie N3 trekker/oplegger-combinatie:

  • grote ondernemingen: subsidiesteun 20% (tot maximaal 72.700 euro)
  • middelgrote ondernemingen: subsidiesteun 28,5% (tot maximaal 102.300 euro)
  • kleine ondernemingen: subsidiesteun 37% (tot maximaal 131.900 euro).

Als korte toelichting: kleine ondernemingen zijn hier doorgaans bedrijven tot 50 werknemers en een jaaromzet (of balanstotaal) tot 10 miljoen euro. Een middelgrote onderneming heeft 50 tot 250 werknemers, en een jaaromzet tot 50 miljoen euro en/of een balanstotaal tot 43 miljoen euro.

Aanschafsubsidie

De aanschafsubsidie zou er moeten zijn tot 2030. In 2022 zou er 13,5 miljoen euro beschikbaar zijn, dat zou genoeg zijn voor de verwachte 300 subsidie-aanvragen. Daarmee zou volgend jaar al het aantal emissievrije trucks in Nederland kunnen verdubbelen van 300 naar 600 stuks. De definitieve subsidieregeling verschijnt rond 1 april 2022 in de Staatscourant, is de verwachting. Het indienen van subsidieaanvragen kan waarschijnlijk vanaf 1 juni 2022.

Daarnaast kunnen bedrijven bij de aanschaf van een emissieloze vrachtauto gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) om zo nog een deel van de meerkosten af te dekken. Hierdoor komt de totale overheidssteun dicht bij de maximale steunpercentages op grond van de Europese staatssteunkaders, namelijk 40 procent voor grote ondernemingen; 50 procent voor middelgrote ondernemingen en 60 procent voor kleine ondernemingen.

Het kabinet is er zich van bewust dat de groei van het aanbod van emissieloze vrachtvoertuigen gelijke tred dient te houden met de ontwikkeling van de laad- en tankinfrastructuur. Hiertoe is binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur de werkgroep logistiek opgericht. In dit kader wordt onder meer gewerkt aan het inzichtelijk maken van de laadvraag vanuit logistieke sector op bedrijventerreinen. Voor ondernemers die laad- of tankinfrastructuur willen realiseren op hun eigen terrein is het mogelijk gebruik te maken van de MIA.

Meer informatie

Indien wij u kunnen ondersteunen bij het aanvragen van de subsidie en /of bij het aanvragen van de MIA, neemt u dan gerust contact met ons op. Wij staan graag voor u klaar. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Senior manager accountancy
Bekijk onze openstaande vacatures op Werken bij Van Oers.
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout
Van Oers Transport en logistiek

Op zoek naar een adviseur in de Transportsector?

U zoekt een adviseur die de transport en logistieke sector begrijpt, de sector die voortdurend in beweging is. Wij adviseren en ondersteunen en attenderen u op alle mogelijkheden, kansen en risico’s. Grip op uw onderneming met onze transportspecialisten.
Meer informatie
Coronavirus en wegtransport

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!