Wijzigingen
Momenteel worden grensoverschrijdende transacties gerapporteerd via de opgaaf ICP waarin onder ander het btw-nummer van de afnemer wordt opgenomen. De afnemer rapporteert die transacties via zijn btw-aangifte. Indien dit niet met elkaar overeenstemt ontstaat er een zogenaamde mismatch hetgeen voor de Belastingdienst een aanleiding kan zijn voor het stellen van vragen. Het nieuwe systeem van digitale rapportage (waarbij zowel leverancier als afnemer moet rapporteren) komt hier voor in de plaats, hetgeen opsporing van eventuele mismatches eerder mogelijk moet maken.
Naast deze digitale rapportageverplichting wordt bij grensoverschrijdende transacties ook e-facturatie per 1 juli 2030 verplicht. Lidstaten kunnen er voor kiezen om de wijzigingen eerder in te laten gaan en/of van toepassing te verklaren op binnenlandse transacties. In de omliggende landen zoals Duitsland en België zie je dit al gebeuren, voor wat betreft Nederland is hier nog geen duidelijkheid over. Overigens is e-facturatie in Nederland al verplicht ten aanzien van facturen aan de (Rijks)overheid.
Wat is een e-factuur?
Een e-factuur heeft een gestructureerd elektronisch format waarbij in dit format alle gegevens op een vaste locatie in het bestand worden geplaatst zodat de factuur automatisch in de bedrijfssoftware kan worden opgenomen. Een pdf-factuur die via de e-mail wordt verstuurd voldoet hier niet aan en is dus geen e-factuur. In dat geval zijn namelijk extra handelingen noodzakelijk om de factuur in de bedrijfssoftware op te nemen.
Een e-factuur kan worden verstuurd via een administratie/boekhoudprogramma of (een factuurportaal van) een serviceprovider. Dit gebeurd veelal via het zogenaamde Peppol-netwerk.
Gevolgen praktijk
In Nederland gevestigde btw-ondernemers krijgen vooralsnog met ingang van 1 juli 2030 met e-facturatie en digitale rapportage te maken. Op dit moment wordt nog onderzocht of en in hoeverre deze wijzigingen eerder ingaan en/of van toepassing worden verklaard voor binnenlandse transacties.
Wel kunnen Nederlandse ondernemers die voor de btw ook in het buitenland gevestigd zijn in dat desbetreffende land al tegen verplichtingen wat betreft e-facturatie en digitale rapportage aanlopen. Het slechts hebben van een buitenlands btw-nummer (een buitenlands btw-nummer op een Nederlands vestigingsadres) valt hier -voor zover ons bekend- niet onder. Wij raden aan om in dergelijke situaties even contact op te nemen met een adviseur in het desbetreffende land.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of wilt u weten wat dit voor uw situatie betekent? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met onze btw-adviesgroep. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: btwadviesgroep@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!