Vanoers.nlDga en familiebedrijvenDe waarde van emotionele intelligentie in leiderschap

De waarde van emotionele intelligentie in leiderschap 

Handen bijeen

De vier elementen van Emotionele Intelligentie

Door: Jean Prevoo
Jean Prevoo is al jarenlang aan Stratos verbonden en coacht met veel succes ondernemers in Stratos Groepen.

In zijn boek ‘Het nieuwe leiderschap’ stelt bestsellerauteur Daniel Goleman dat het EQ, de ‘emotionele intelligentie’, van een leider heel belangrijk is. Belangrijker dan een hoog IQ. Goleman beschrijft de vier factoren van Emotionele Intelligentie, te weten:
•    zelfinzicht
•    zelfmanagement
•    sociaal bewustzijn en
•    relatiemanagement.

Uit de praktijk

Tijdens mijn laatste Stratos sessie samen met 10 ondernemers kwam de waarde van emotionele Intelligentie bij leiderschap wel heel erg duidelijk naar voren. De ondernemer die tijdens deze sessie zijn thema inbracht, was aan het twijfelen gebracht over zijn eigen leiderschap. Nota bene, naar eigen zeggen, door een collega die weliswaar hoog scoort op de schaal van IQ maar zelf erg laag scoort op de schaal van EQ.

Door deze twijfel in te brengen tijdens deze sessie stelt hij zich heel open op en geeft hiermee al aan hoe goed hij scoort op het eerste punt uit het boek van Goleman, namelijk het zelfinzicht.

Zelfinzicht

Ondernemers met een hoog EQ zijn zich zeer bewust van hun gevoelens en emoties. Zij stellen zich daar open in op en stellen hun emoties vaak ter discussie met anderen.

Zelfmanagement

Ook kwam het zelfmanagement aan de orde. Ondernemers met een hoog EQ managen zichzelf totdat een uitdagend doel is gehaald. Ze hebben die uitdaging nodig en zetten zich daar steeds weer mee onder druk om te presteren.

Sociaal bewustzijn

Ondernemers met een hoog EQ leven zich goed in anderen in (empathie). De ondernemer in kwestie gaf duidelijk aan hoe hij zich kan inleven in de behoefte van de ander. Vanuit de kennis van die behoefte is hij in staat te handelen én een aansluiting te vinden naar wat hijzelf of zijn onderneming te bieden heeft.

Relatiemanagement

Ondernemers met een hoog EQ hebben veel relaties. Dit punt sluit aan op het vorige punt, want zodra de ondernemer zich inleeft in de ander, wil dat zeggen dat hij aandacht heeft. Het krijgen van oprechte aandacht is belangrijk voor mensen. Of dit nu klanten, medewerkers,financiers of privérelaties zijn.

Dit is de kern van leiderschap. Als de bovengenoemde aspecten verenigd zijn in een
ondernemer dan mag hij/zij zich een zeer goed ‘leider’ noemen. Daar hoeft gėėn twijfel over te bestaan.

In zijn boek ‘Het nieuwe leiderschap’ beschrijft Daniel Goleman dat het EQ van een leider heel belangrijk is. Zelfs belangrijker dan een hoog IQ.

Bron: Stratos Netwerk

  • icon

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

lenny blaakman
Lenny Blaakman | Manager fiscaal
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.