Vanoers.nlNieuwsDe geheimen achter de koppositie van Prins & Dingemanse

De geheimen achter de koppositie van Prins & Dingemanse

Fabriek van Prins & Dingemanse

Aan de top komen, is niet zo moeilijk, wordt gezegd. Aan de top blijven, dát is pas hard werken. Prins & Dingemanse uit Yerseke gaat al 138 jaar aan kop. Het geheim? Dat is moeilijk te ontfutselen bij het Zeeuwse
bedrijf met een koninklijke titel. ‘Zo gesloten als een oester’ is met recht een toepasselijk spreekwoord. Wat in vijf generaties familiebedrijf in ieder geval onveranderd is: het vakmanschap en de passie voor zeevruchten.

Passie en vakmanschap;dáár moet je niet over praten, dat moet je proeven.

Toch doen we een poging om woorden te geven aan de kracht van Prins & Dingemanse, met wie Van Oers een rijke samenwerkingstraditie kent op fiscaal vlak. Bart Schijns, belastingadviseur bij Van Oers in Roosendaal, doet de aftrap: “Het is een prachtig mooi Nederlands familiebedrijf met een rijke traditie en mooie tastbare producten. Een bedrijf dat voortdurend innoveert, en daarom de eerste blijft. Een bedrijf waar ik graag voor werk.” Met deze aftrap maakt Bart Schijns de weg vrij om het woord aan Anton van Oost te geven. Als controller is Anton sinds 1991 aan Prins & Dingemanse verbonden. Vanuit die rol onderhoudt hij de meeste contacten met Van Oers. Anton van Oost: “We lopen de deur niet bij elkaar plat. Maar als er wat is, dan weet ik Van Oers te bereiken. Het fijne is, ik krijg altijd snel antwoord. Altijd wel binnen een dag. Je hoeft hen er niet aan te herinneren om terug te bellen, dat doen ze uit zichzelf. Er zijn zoveel regels en zaken waar we als bedrijf actief in de voedingsmiddelensector rekening mee moeten houden, dat het prettig is om snel te kunnen schakelen als dat op fiscaal vlak nodig is. Van Oers heeft kennis van de sector en denkt proactief mee. Soms gaat het om kleine dingen om uit te zoeken, zoals laatst. Een van onze
Belgische medewerkers wilde een Nederlandse leaseauto met Nederlands kenteken. Van Oers zocht uit wat precies wel of niet kon.”

De kwaliteitsstandaard ligt hoog bij Prins & Dingemanse. Juist daarmee onderscheidt het bedrijf zich al vanaf 1880.

Het jaar dat Jacob Prins in Yerseke start met de oesterteelt en -handel. Later komt daar de kreeftenvisserij bij en de schaal- en schelpdierenhandel. Als in de jaren zestig van de vorige eeuw veel andere kwekers na een strenge winter noodgedwongen stoppen, gaat Prins door. Ondanks dat 90% van de oesters kapot is gevroren. Doorzettingsvermogen speelt ongetwijfeld een rol bij het behouden van de koppositie.

Anton van Oost: “Onze grootste kracht is onze merknaam.”

Prins & Dingemanse staat synoniem voor smaakvolle zeevruchten.
Zo hebben we van onze mosselen – in de kern een onopvallend diertje in een zwarte schelp – een begrip kunnen maken. Je weet als retailer, horecaketen of consument dat het goed is als het van ons vandaan komt. We moeten die naam voortdurend waarmaken en koesteren daarom niet alleen de traditie, maar besteden continu aandacht aan productvernieuwing.”

Die productvernieuwing werpt zijn vruchten af.

In de afgelopen jaren won Prins & Dingemanse op de Seafood Expo Global Exposition (de grootste internationale beurs op visgebied) al diverse prijzen en nominaties met innovaties, zoals de gerookte visproducten van de Royal Dutch Smoked en de gezuurde Mosselen&.

Anton van Oost: “Innoveren zit in ons systeem.”

Al vanaf de zestiger jaren toen we een manier vonden om de mosselen te ontbaarden. Met deze baarden ‘houden de mosselen elkaar onder water vast’. Vanaf de jaren zeventig zijn we gaan sorteren op grootte. Zo ontstonden onder andere Jumbo en Goudmerk. Wat ons in die tijd een boost gaf, was de opkomst van het koeltransport, waardoor onze afzetmarkt opeens een stuk groter werd. Zo gingen we van één naar vier dagen houdbaarheid. We waren in Yerseke het eerste bedrijf met een eigen koelwagen in plaats van enkel de open huifwagens.”

De belangrijkste innovatie moet dan nog komen.

Prins & Dingemanse krijgt in die jaren met regelmaat de vraag van afnemers of er wat te doen is aan het water dat uit de verpakking drupt. Anton van Oost: “De mossel is een levend product. Ook in de verpakking. Gaatjes in de verpakking zorgden ervoor dat de mossel vrijuit kon ademen en zorgden ervoor dat hij relaxed de tijd in de verpakking doorbracht, wat de smaak ten goede komt. Toch gingen we in de jaren ’90 aan de slag met het ontwikkelen van een nieuw soort verpakking. Een proces van vallen en opstaan, dat heeft geleid tot een van onze belangrijkste uitvindingen in 1997: een verpakking waarin de mossel kan ademen maar die geen water doorlaat. We zijn erin geslaagd de mossel levend te houden in een gesloten omgeving waardoor de houdbaarheid naar zeven dagen is verlengd. Vanzelfsprekend hebben we een wereldwijd patent op deze verpakking.”

Met deze uitvinding groeit de afzetmarkt van Prins & Dingemanse verder.

Anton van Oost: “Vroeger was Parijs de max, nu wordt de wereld voor onze mosselen, oesters en andere producten groter en groter. Tegenwoordig hebben we overal ter wereld plukjes export, met het accent op België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Nederland is van oorsprong geen visetend land, maar dat is aan het veranderen. Onze ambitie is om in een sterk competitieve markt – waarin we moeten concurreren met exotische producten als gamba’s –meer afzetmarkten te blijven vinden. De kunst is om de eerste te worden, te zijn én te blijven.”

Bart Schijns: “De markt dwingt tot blijvende innovatie.”

Anton van Oost: “Ook op de drukste dag in het seizoen – waarbij er duizenden mosselen over de band gaan – blijven we scherp. Goed sorteren is een ander openbaar geheim achter onze koppositie.” Als Anton het proces laat zien aan de sorteerband raken de medewerkers niet afgeleid. Zij vissen eruit wat niet voldoet aan de kwaliteitsstandaard. Zo blijft Prins & Dingemanse een begrip. Ook na 138 jaar. Een familiebedrijf waar Van Oers graag voor werkt; van het maken van de jaarrekeningen tot het geven van fiscaal advies.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
image description
Bart Schijns | Belastingadviseur
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.
Neem contact op phone Terugbelverzoek