Wat is een AI-agent?
AI-agents zijn softwareprogramma’s die zelfstandig kunnen opereren en beslissingen kunnen nemen op basis van de informatie die ze verzamelen. Een AI-agent is tot veel meer in staat dan traditionele taalmodellen zoals ChatGPT. Het grootste verschil is dat een taalmodel, zoals ChatGPT, pas in actie komt wanneer de gebruiker een prompt, een vraag, geeft. Een AI-agent is in staat om zelf beslissingen te maken zonder dat het voortdurend moet worden aangestuurd door een mens via prompts. Een AI-agent kan zelf plannen, uitvoeren en beslissen, maar ook samenwerken en leren. Een goed voorbeeld van een proces waarbij AI-agents kunnen helpen, is het boeken van een vakantie. Waar ChatGPT kan helpen bij het maken van planning of zoeken van vluchten, zijn AI-agents in de toekomst in staat om vrij te vragen op je werk, de goedkoopste vlucht te boeken en het juiste hotel te boeken. Hier hoeft de mens vervolgens alleen nog toestemming voor te geven. Â
AI-agents kunnen niet alleen helpen in het dagelijks leven, maar zijn ook geschikt om taken van medewerkers van bedrijven over te nemen. Een AI-agent kan zelfs een extra medewerker worden! Deze nieuwe medewerker kan bijvoorbeeld meewerken op de klantenservice door contact te hebben met klanten, bestellingen aan te passen of te annuleren en retouren te verwerken. De AI-agent kan ook worden ingezet op de marketingafdeling voor het herkennen van mogelijke nieuwe klanten of het opzetten van content. Â
De voordelen van AI-agents op de werkvloer
- Efficiëntie en productiviteit: AI-agents kunnen repetitieve en tijdrovende taken overnemen, waardoor werknemers zich kunnen concentreren op meer strategische en creatieve werkzaamheden. Dit verhoogt de algehele productiviteit en efficiëntie binnen een organisatie.Â
- Betere besluitvorming: Dankzij hun vermogen om grote hoeveelheden data te analyseren, kunnen AI-agents waardevolle inzichten bieden die de besluitvorming verbeteren. Ze kunnen trends en patronen identificeren die voor mensen moeilijk te detecteren zijn.Â
- Kostenbesparing: Door taken te automatiseren die anders door meerdere werknemers zouden worden uitgevoerd, kunnen bedrijven aanzienlijke kosten besparen. Dit geldt met name voor administratieve en operationele processen.Â
- Verbeterde klantenservice: AI-agents kunnen ook worden ingezet om de klantenservice te verbeteren. Ze kunnen klantvragen snel en nauwkeurig beantwoorden, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit.Â
Meer informatie
Bent u benieuwd hoe AI-agents, of andere AI-toepassingen, binnen uw organisatie kunnen worden ingezet? Of heeft u al ideeën om AI in te zetten binnen uw organisatie en wilt u hier eens over sparren? Neem dan contact op met één van onze specialisten via onderstaande button of per mail: IT-Advies@vanoers.nl
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!