De rol en impact van het lijnmanagement
De rol van een manager kan worden onderverdeeld in drie subrollen, namelijk: een communicatierol, een interpersoonlijke rol en een implementerende rol.
Communicatierol
In deze rol fungeren lijnmanagers als communicatieschakel tussen het hogere management en de medewerkers. Enerzijds vertalen zij richtlijnen en doelstellingen naar concrete acties, waarbij het overbrengen van de juiste boodschap ervoor zorgt dat de visie van de organisatie wordt begrepen en kan worden nageleefd op alle niveaus binnen de organisatie. Anderzijds kunnen zij feedback van medewerkers terugkoppelen richting het management, zodat ook hier gericht iets mee gedaan kan worden.
Interpersoonlijke rol
Deze rol ziet toe op het welzijn van de medewerkers, waarbij de lijnmanager ondersteuning en coaching biedt aan ieder teamlid. Denk hierbij aan het stellen van duidelijke doelen, het geven van feedback en helpen bij de vormgeving van de ontwikkelingsplannen. Van de lijnmanager mag worden verwacht dat deze regelmatig contact onderhoudt met de medewerkers om prestaties en welzijn te kunnen monitoren en tijdig in te kunnen grijpen.
Implementaire rol
Tot slot spelen lijnmanagers een cruciale rol bij de implementatie van o.a. het HR-beleid en de te volgen dagelijkse procedures. Ze dienen er o.a. voor te zorgen dat de wet- en regelgeving binnen hun team wordt nageleefd, medewerkers gemotiveerd en tevreden blijven in hun werk en zijn betrokken bij verschillende HR processen (denk aan werving en selectie en onboarding). Een lijnmanager die actief betrokken is bij dit soort processen, draagt bij aan een gestroomlijnde werking van de organisatie.
Tips
Hoe zorgt u ervoor dat uw lijnmanagers deze drie rollen goed kunnen invullen? Wij geven een aantal tips:
- Faciliteer trainingsprogramma’s, zoals verzuimtrainingen of trainingen rondom het voeren van een sollicitatiegesprek, conflictbeheersing en performancemanagement.
- Organiseer intervisiesessies waar lijnmanagers moeilijke casussen in kunnen brengen en van elkaars ervaringen en oplossingen kunnen leren.
- Zorg voor duidelijke procedures omtrent bijvoorbeeld verzuim, gesprekkencycli en werving & selectie, zodat zij alle handreikingen hebben om deze op de juiste manier uit te voeren.
- Het is raadzaam om middels een geschiktheidsassessment te onderzoeken of de beoogde persoon de juiste competenties en heeft om de functie van lijnmanager te bekleden.
Meer informatie
Heeft u vragen over de rol van lijnmanagers? Kunt u hulp gebruiken bij de ontwikkeling van uw lijnmanagement? Of wilt u graag een geschiktheidsassesment uit laten voeren? Wij denken graag met u mee! Neem contact op met met onze HR-adviseurs via onderstaande button of per mail: hrmadvies@vanoers.nl.