Netwerk van bureaus voor strategische communicatie
Only creative entrepreneurs, nog nooit van gehoord? Dat kan kloppen want Only creative entrepreneurs is geen merknaam, maar de naam van een netwerk van zo’n twintig bureaus voor strategische communicatie in Nederland en België. Binnenkort sluit ook een bureau in Denemarken aan. Deze bedrijven werken complementair en behouden, ook na een overname door Only, hun eigen vestiging, identiteit en cultuur. Autonoom werkende bedrijven, met ieder tussen de 25 en 100 medewerkers. De gemeenschappelijke factor? Dat is het onderwerp waarin ze uitblinken: strategische communicatie voor onder andere overheden en grote corporates, vaak met maatschappelijke relevantie. De huidige statiegeldcampagne van de overheid is daar een voorbeeld van.
Due diligence-onderzoek, inclusief waarde-inschatting duurzaamheid
Deze bureaus voor strategische communicatie kiezen ervoor om onderdeel te zijn van Only creative entrepreneurs. Jannus Kat is, als CFO bij Only, betrokken bij al deze transacties. Jannus Kat: “Het bedrijf wordt na verkoop van de aandelen, aandeelhouder in de gehele groep en behoudt zeggenschap. Bij iedere partij die wordt toegevoegd aan ons netwerk, laten we een boekenonderzoek doen. Hierin kijken we verder dan financiële resultaten alleen. Elke toevoeging aan de groep moet bijdragen aan duurzame groei; zakelijk, menselijk en maatschappelijk. Daarom beoordelen we sinds enige tijd bij elke overname ook de duurzame koers en ontwikkelbereidheid van een partij. Van Oers doet deze complete onderzoeken voor ons. Uniek, en echt een USP, is dat zij zowel de financiële kant kunnen beoordelen als de bereidheid om stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid.”
De juiste vragen stellen over duurzaamheid
Jannus vervolgt: “Maar hoe meet je bij een onderneming de bereidheid om volledig bottom-up met duurzaam ondernemen bezig te zijn en impact te maken? Bottom-up is wat we binnen onze eigen duurzaamheidsstrategie essentieel vinden; medewerkers moeten het gedachtegoed dragen, anders heeft het geen kans van slagen. De meeste overnamekandidaten die wij spreken, hebben al een sterk maatschappelijke relevantie voor hun opdrachtgevers, maar hebben deze visie op duurzaamheid vaak nog niet structureel verankerd in beleid of processen op de werkvloer. Juist dan is het waardevol om het gesprek te voeren over ambitie en toekomstgerichtheid, en daar is Van Oers heel goed toe in staat.”
Due diligence-onderzoek als eerste meetpunt duurzaamheid
Jannus beschouwt het due diligence-onderzoek als eerste meetpunt om te achterhalen wat de houding van een onderneming is op het vlak van duurzaamheid. Jannus: “Hoe staat men erin? Voor Only is het allerbelangrijkste dat zij duurzaamheid serieus nemen en bewust zijn van de impact van hun activiteiten op de wereld, dat zij bereid zijn om daar verdere stappen in te zetten, niet enkel gedreven vanuit regelgeving, maar uit intrinsieke motivatie.”
‘Met Van Oers matcht het gewoon goed’
Eén partner voor het hele onderzoek
De keuze voor Van Oers vat Jannus samen: ‘In onze samenwerking ervaar ik Van Oers als een ondernemende partij waar de lijnen kort zijn. Of Van Oers nu de boeken financieel onder de loep neemt of bezig is met de inhoudelijke interviews, voor ons is het één Van Oers. En dat ze beide facetten in hun pakket hebben, dat werkt heel prettig. In dit soort trajecten, waarin veel afkomt op de verkopende partij, is het fijn om te werken met één partner. Zo houd je het overzichtelijk. Bij Van Oers zijn ze bovendien niet zo corporate; geen poeha, doe maar gewoon. Die cultuur past goed bij onze structuur met autonomie voor de aangesloten bureaus. Met Van Oers matcht het gewoon goed.’
Reactie Mieke Beerens, Adviseur bij Van Oers: ‘Het is uniek dat we beide disciplines bij Van Oers in huis hebben, zowel Corporate Finance als duurzaamheidsadvies. Tegelijkertijd ook logisch, want de mate van duurzaam ondernemen, doet ook iets met de waarde van je bedrijf.
We hebben samen met Only creative entrepreneurs enkele thema’s bepaald op het gebied van duurzaamheid. Die thema’s vormen de basis voor de vragenlijst die de overnamekandidaat van ons ontvangt. Na het invullen daarvan plannen we één of meer interviews voor verdiepende vragen. Soms scoort een bedrijf namelijk 0 op een thema uit de vragenlijst, maar bij dieper doorvragen, blijkt er onbewust toch vaak al meer te gebeuren. De ingevulde vragenlijst en de aanvullende interviews geven zicht op het verbeterpotentieel op het gebied van duurzaam ondernemen.’