Vanoers.nlNieuwsHoe een corporate finance adviseur, accountant en fiscalist samenwerken aan één deal

Hoe een corporate finance adviseur, accountant en fiscalist samenwerken aan één deal

M&A transacties

Bij M&A-transacties werken vaak verschillende soorten adviseurs met elkaar. Deze samenwerking bepaalt voor een belangrijk deel het succes van een deal. Transactiemanager Jerry van Leent, Tax Manager Edgar van Hassel en Directeur Audit Wouter Kruisifikx – alle drie onder hun eigen disciplines Corporate Finance, Tax & Audit werkzaam bij Van Oers Accountancy & Advies, kunnen daar over mee praten.

Deals hebben de afgelopen jaren een ander karakter gekregen. Enerzijds wordt naast de gebruikelijke voorwaarden een fiscaal optimale acquisitiestructuur voor zowel koper als verkoper verlangd, anderzijds wordt tijdens een proces steeds vaker de nadruk gelegd op de tussentijdse performance van de onderneming, waarbij een kopende partij tussentijds de verwachtingen van de verkoper toetst.

Spin in het web

Jerry van Leent is als Corporate Finance adviseur de spin in het veelzijdige web van een deal. Hij is er vanaf het begin tot het eind bij, onderhoudt het contact met de cliënt, zit aan tafel bij de onderhandelingen en zorgt dat alle betrokken specialisten goed samenwerken. Bij Van Oers Corporate Finance krijgt u te maken met een vast deal team, waarin over het algemeen alle disciplines vertegenwoordigd zijn. Het deal team houdt elkaar op de hoogte van de ontwikkelingen in een transactie en werkt nauw samen.

Regelmatig buurt Jerry bij met fiscalist en kantoorgenoot Edgar van Hassel. “Vaak al in de opstartfase van een deal ga ik langs bij Edgar om te sparren over hoe dingen fiscaal in elkaar zitten. Zeker als een transactie complex wordt kan de klant op voorhand worden gewezen op financiële voordelen en/of mogelijke risico’s. In geval van financiële risico’s wordt na overleg met de klant direct bepaald welke acties worden uitgezet om deze risico’s te verkleinen.”

 

Tussentijdse cijfers

Wouter Kruisifikx is vanuit zijn Audit discipline bij Van Oers Audit vaak vanaf het begin op de hoogte van de financiële verantwoording en performance van de desbetreffende onderneming. Vanaf het begin van het verkoopproces, zoals de waardebepaling en het opstellen van het informatiememorandum, geeft Van Oers Audit toelichting op de financiële resultaten van de onderneming en vindt regelmatig overleg plaats met Van Oers Corporate Finance en de fiscalisten. “Jerry kan mij altijd bellen – ook buiten kantoortijden”

Daarnaast acteert Van Oers Audit snel en adequaat bij de aanlevering van tussentijdse cijfers van de gewenste entiteiten. Bijvoorbeeld van een deal van afgelopen voorjaar waar Van Oers Audit doorgaans alleen geconsolideerde jaarcijfers opmaakt van de topholding. Echter bij deze deal werden twee entiteiten niet meeverkocht en dienden geconsolideerde cijfers exclusief de achterblijvende activiteiten te worden aangeleverd. “In dat geval geeft Jerry in een vroeg stadium bij ons aan dat deze cijfers naar verwachting nodig zullen zijn en houden wij daar in onze planning rekening mee. Hierdoor hebben wij zeer snel de gevraagde informatie kunnen opleveren zonder dat dit uiteraard ten koste gaat van de kwaliteit en onze onafhankelijke oordeelsvorming.“

 

Alle disciplines onder één dak

Bij Van Oers Accountancy & Advies zitten al dit soort specialismen onder één dak. Het drietal ziet daar de voordelen van. “Ik kan nu makkelijk even bij Edgar, Wouter of iemand anders van een andere afdeling naar binnenlopen om dingen te vragen die ik niet weet. Zij zitten letterlijk een paar deuren verderop. Dat zijn dan vaak geen declarabele werkzaamheden, maar het versterkt de adviezen en werkzaamheden als Corporate Finance adviseur.”

 

Fiscale meevaller

Korte lijntjes met elkaar houden is belangrijk, want ieder aspect van de deal heeft zijn doorslag op het eindresultaat. “Ik behandelde een keer een deal waarbij vooraf met activiteiten moest worden geschoven” aldus Jerry van Leent. “De fiscalist zag dat er dan onmiddellijk een fiscale claim met betrekking tot bijvoorbeeld overdrachtsbelasting op één van de aandeelhouders zou ontstaan, omdat hij een zogeheten aanmerkelijk belang heeft. Van Oers Accountancy & Advies heeft toen diverse alternatieven geadviseerd, waarna de aandeelhouders gezamenlijk een richting hebben gekozen en er voldoende tijd was om dit nog in het onderhandelingsproces met de koper mee te nemen. Dit scheelde onnodige belasting voor de desbetreffende aandeelhouder.”

 

Niet verzanden in details

Samenwerken betekent ook elkaar scherp houden. Soms hebben specialisten namelijk andere prioriteiten. “Fiscalisten kunnen zich in hun enthousiasme verliezen in de fiscale structurering,” aldus Jerry van Leent. “De meeste specialisten zijn vakidioten. Dat maakt ze goed op hun vakgebied. Maar het is wel belangrijk dat het totale plaatje niet uit het oog wordt verloren. Het team moet niet verzanden in details. Soms levert bijvoorbeeld dat ene procentpunt meer of minder belasting niets op, als hiervoor andere aspecten van een deal moeten wijken. Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat en niet alleen om belastingvoordeel. Als Corporate Finance Adviseur ben ik van het begin tot het eind van de deal aanwezig. Het is mijn taak om het eindresultaat niet uit het oog te verliezen.”

 

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie omtrent M&A-transacties? De adviseurs van Van Oers helpen u graag.  Neem contact met ons op of bel voor advies.

Jerry van Leent
Jerry van Leent
Transactiemanager
Contact
Van Oers Corporate Finance
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

  • Ik ga akkoord met de privacyverklaring.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
Jerry van Leent
Jerry van Leent | Transactiemanager
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.
Neem contact op phone Terugbelverzoek