Vanoers.nlNieuwsVraag uw eHerkenning nu aan!

Vraag uw eHerkenning nu aan!

eHerkenning

In de afgelopen maanden heeft u vast de term eHerkenning al eens voorbij horen komen. Onder andere het UWV heeft werkgevers geïnformeerd over het belang van eHerkenning. Momenteel is het nog mogelijk om bij het UWV in te loggen op het werkgeversportaal met uw UWV-account én via eHerkenning, maar vanaf 1 november 2019 is inloggen enkel nog mogelijk via eHerkenning. Het is daarom van belang dat u tijdig uw eHerkenning aanvraagt, zodat u ook na 1 november 2019 meldingen kunt (blijven) doen bij het UWV.

Wat is eHerkenning?

EHerkenning is te vergelijken met DigiD, waarmee u als burger in kunt loggen op websites van de overheid en de zorg. Het is een erkend identificatiemiddel dat door de Rijksoverheid verplicht is gesteld voor organisaties en voldoet aan de hoogste eisen wat betreft betrouwbaarheid. Met eHerkenning kunt u als ondernemer veilig inloggen op websites van de overheid en gebruik maken van diensten, zoals het aanvragen van een subsidie of een vergunning. Middels eHerkenning kunt u al bij meer dan 400 overheidsinstanties inloggen en uw zaken online regelen. Momenteel zijn er 6 aanbieders in de markt die eHerkenning aanbieden, via deze link https://www.eherkenning.nl/leveranciers kunt u meer informatie vinden over deze aanbieders. EHerkenning is af te nemen in verschillende veiligheidsniveaus, waarbij voor het UVW eHerkenning niveau 3 nodig is.

 

UWV

Via het UWV kunt u diverse meldingen verzorgen voor uw personeel. Dit gaat veelal om ziekmeldingen of aanvragen voor zwangerschaps- en/of geboorteverlof voor uw werknemers. Bepaalde zaken omtrent ontslag van werknemers dienen ook via het UWV te lopen. Hiervoor is het dus van belang dat u kunt inloggen bij het UWV, zodat u deze meldingen tijdig kunt verzorgen en niet het risico loopt op een boete.

 

Ketenmachtiging

Het is mogelijk om uw financiële dienstverlener of adviseur te machtigen om voor u meldingen te verzorgen bij het UWV of bij andere overheidsinstanties. Dit is mogelijk middels een zogenaamde ketenmachtiging. Wanneer u deze meldingen door Van Oers wilt laten verzorgen, kunnen wij deze machtiging voor u in orde maken. Het is tevens mogelijk dat u zelf een ketenmachtiging afgeeft via uw eigen eHerkenning-leverancier.

Wanneer u iemand machtigt om meldingen te doen, dan heeft u in principe zelf geen eHerkenningsmiddel nodig. Echter adviseren wij alle ondernemers om zelf ook een eHerkenning aan te vragen, zodat u altijd kunt blijven communiceren met overheidsinstanties via de digitale weg.

 

Onderneem nu actie

De aanvraag van een eHerkenning kan vrij complex zijn. Wij raden u daarom aan om tijdig te beginnen met het selecteren van een leverancier en te starten met de aanvraag.
Heeft u reeds een eHerkenning? Gaat u dan binnen uw organisatie na of deze eHerkenning het juiste veiligheidsniveau heeft. Het is ook belangrijk welke personen binnen uw organisatie een eHerkenningsmiddel hebben en welke machtigingen zij hebben om meldingen te doen.

 

Stroomschema

Bekijk het stroomschema hier

 

Tips

  • Check het veiligheidsniveau van uw huidige eHerkenning.
  • Zorg ervoor dat er voldoende mensen binnen uw organisatie gemachtigd zijn voor het verzorgen van meldingen en controleer of zij de juiste rechten hebben.
  • Waarborg de continuïteit voor het verzorgen van meldingen (denk hierbij aan afwezigheid of vertrek van uw medewerkers).
  • Een eHerkenningsmiddel is persoonlijk: let op dat gegevens niet worden uitgewisseld binnen uw organisatie.
  • Check bij uw financiële dienstverlener of uw ketenmachtiging in orde is.

 

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
kim verhoeven-heinen
Kim Verhoeven - Heinen | Manager Loonadvies
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.
Neem contact op phone Terugbelverzoek